Obal českého vydání knihy Ódinovo dítě

Obal českého vydání knihy Ódinovo dítě | foto: Host

RECENZE: Ódinovo dítě nemá zvláštní schopnosti ani ocas. To se netoleruje

• 1
Severské detektivky jsou už českému čtenáři důvěrně známé, severská fantasy méně. To se snaží napravit Ódinovo dítě, první díl trilogie Havraní kruhy od norské autorky Siri Pettersenové.

Kniha vyšla v originále v roce 2013, obdržela ocenění Fabelprisen pro nejlepší norské fantasy nebo sci-fi, byla nominována i na cenu ministerstva kultury pro debutanty, cenu knižních blogerů a cenu knihkupců. Autorka se kromě psaní věnuje i komiksu a ilustraci.

Hlavní hrdinka Ódinova dítěte Hirka je opakem běžných fantasy hrdinek, nemá totiž žádnou zvláštní schopnost. Ani ocas! Mladou hrdinku to nesmírně trápí, protože nejen společnost dospívajících netoleruje žádné výrazné odlišnosti. Aby toho nebylo málo, tak Hirka zjistí, že jí ocas v útlém věku neukousl vlk, jak jí tvrdil otec, ale že je z jiného světa. Je totiž Ódinovo dítě, člověk. Společností obávaná a pronásledovaná, neboť s jejím příchodem skrze brány zvané havraní kruhy může přijít i obávaný nepřítel.

Severská mytologie

Hned na začátku knihy je čtenář doslova hozen do děje. Siri Pettersenová si vytvořila funkční a rozsáhlý fantasy svět včetně mytologie, náboženství a mnoha vlastních výrazů, například Hirka je nazývána „bezocasá“, „Ódinovo dítě“, ale i „menskr“. Rasa ymslanďanů, která autorčin svět obývá, může být nazývána také jako „atlingové“. Zpočátku je tak pro čtenáře těžké se v knize zorientovat. Značně to ale usnadňuje kvalitní překlad Jitky Jindřiškové.

Ódinovo dítě

75 %

autor: Siri Pettersenová

nakladatel: Host

překlad: Jitka Jindřišková

568 stran, 349 Kč

Svět, ve kterém Hirka žije, je zasazen do severských kulis a inspirován severskou mytologií, což mu přidává na zajímavosti. V knize se střídají vypravěči, příběh je vyprávěn nejen z pohledu Hirky, ale i jejího nejlepšího přítele Rimeho a jejich nepřítele Urda. Autorka velmi dobře rozvíjí a propracovává charakter obou hlavních hrdinů – Rimeho i Hirky. Svět knihy je rozsáhlý a dobře vystavěný. Jelikož jde o první díl trilogie, kniha z větší části čtenáře uvádí do jejího světa a pak se zabývá mocenským politikařením až na úrovni epické fantasy. K fyzickému souboji se dospěje jen málokdy, souboje se spíše odehrávají na úrovni mocenské.

Ódinovo dítě je kvalitní a čtivý začátek fantasy série. Drobnost, která knize trochu ubírá hodnocení, je náročný začátek a vstup do autorčina světa, ve kterém se čtenář zpočátku těžko orientuje. Následně také v první polovině knihy poněkud zmatené rozhodování Hirky, která občas nepříliš pochopitelně mění své cíle. V druhé polovině se to ale vše ustálí a čtenář si může užívat kvalitní zážitek. Trilogie bude zfilmována a další dva díly v originále již vyšly v letech 2014 a 2015.

Témata: komiks