Kvůli svým příběhům byl Komárek častým hostem rozhlasového pořadu Tomáše Slámy Tobogán. Loni v dubnu spolu oslavili pětisté vydání tohoto pořadu. "Byl to nesmírně hodný a laskavý člověk, který měl vzácnou vlastnost. Když o někom mluvil, činil tak hezky a bylo vidět, že ho má rád," charakterizoval malíře Sláma.
Výtvarník obracel v žert i svůj zdravotní stav. "Teď se nebojím smrti, protože vím, že je to strašně jednoduché, jak se krásně z tohoto světa odjede, bez problému, jak namydlenej blesk. Horší je to s pozůstalými, když mají vyklízet šuplíky," řekl například loni v prosinci poté, co v nemocnici přežil klinickou smrt.
Jeho zdravotní stav však nadále nebyl příliš dobrý. Své nedávné čtyřiasedmdesáté narozeniny už prožil v jilemnické nemocnici na Semilsku, kde také v sobotu zemřel.
N e p o c h o p e n í
Komárek se narodil v roce 1928 v Hořensku u Semil. Předválečné dětství strávil na Slovensku, kam byl jeho otec povolán jako četník. "Táta mi přání být malířem rozmlouval. Jako četník ve výslužbě si pamatoval, že když přišli do vesnic umělci, ztrácely se slepice. To byl ovšem chabý argument proti umění," vzpomínal Komárek v Magazínu MF DNES na své výtvarné začátky.
V roce 1948 byl vyhozen z Akademie výtvarných umění a studia dokončil na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Živil se jako promítač, šofér, dlouhou dobu byl také ředitelem Okresního domu osvěty v Semilech. Vystavovat začal v polovině šedesátých let, zprvu s libereckou Skupinou 7.
V roce 1964 se účastnil v brněnském Domě Pánů z Kunštátu výstavy Básníci naivní imaginace. Stal se členem Sdružení českých umělců grafiků Hollar a Spolku výtvarných umělců Mánes. Byl jedním z posledních tvůrců, kteří získali titul zasloužilý umělec.
"Z nepochopení podstaty jeho snah se jedněm zdál málo realistický, jiným opět připadal málo moderní, ba zprvu byl dokonce odsouván mimo oblast profesionální tvorby vůbec," napsal o Komárkovi Jiří Hlušička v jeho sedm let staré obrazové monografii z nakladatelství Akropolis.
O l t á ř e ú t ě c h y
Komárek se zabýval malbou a grafikou, především suchou jehlou. Jeho tvorba se nese v duchu jakési melancholické lyriky.
Tématem byla zátiší s předměty, jako je stůl, dveře, zrcadlo, okno, objevovala se v nich židovská a křesťanská symbolika (zvláště andělé). Postavy mají jakoby prázdné tváře, v obrazech malíř tuto tichou atmosféru zdůrazňoval jemnými barvami. Jeho díla vlastní pětadvacet českých i zahraničních galerií, umělec je představil na 150 samostatných výstavách po celém světě.
Komárek svými grafikami vyzdobil několik desítek knih (Mácha, Holan, Hrubín, Puškin, Sýs) a populární jsou mezi sběrateli jeho ex libris.
Napsal také mimo jiné knihu vzpomínek Pojednání o mé radostné cestě od kolébky ke krematoriu aneb Od puberty ke klimakteriu.
Ještě letos připravil pro interiér chlumského kostela sv. Petra a Pavla čtrnáct obrazů zastavení křížové cesty. "Maluju oltáře útěchy. Touhu po smíření. Vono totiž není co objevovat. Jen chvíli postát, než přijde konec," napsal Vladimír Komárek v životopise ke své výstavě v Galerii Art Chrudim.
Na obraz sedící dívky mi trvale malovali nočník, vzpomíná malíř |
Abych pravdu řek, mně se na tu Akademii ani moc nechtělo. Praha byla pro mě přímo strašlivým blázincem. Když jsem poprvé vylezl z nádraží a viděl ty davy lidí - bejt tam sám, tak jsem se vrátil domů. Ale tátu jsem neměl odvahu přemlouvat. |
Nedlouho po svých čtyřiasedmdesátých narozeninách zemřel 24. srpna v Masarykově nemocnici v Jilemnici na Semilsku přední český malíř, grafik a ilustrátor Vladimír Komárek (na archivním snímku z 8. září 1998). |