Výstava v pražské Galerii Roberta Guttmanna to potvrzuje. Ačkoli jde o přehlídku komorní povahy, o střídmý výběr z kreseb, olejů a soch z let 1996 až 2008, divák je rázem v jádru autorova díla.
Ocitá se na pradávné, původní scéně, v labyrintu světa, který zabydlují fantaskní zvířata i postavy "prvních " lidí – a s nimi jejich archetypální příběhy variující motivy cesty, lásky, smrti.
Jedenapadesátiletý Róna je malířem symbolickým i metafyzickým. Svá snově laděná plátna živí odkazy na staroegyptskou a zejména biblickou mytologii: sochá "Adama", kreslí "umanuté kresby", maluje "rajskou zahradu", "Sodomu" či "město beze jména". Otevírá před divákem významově bohaté výjevy oblých, splývajících tvarů a těžké barevnosti, v níž se snoubí smyslnost s melancholií.
Přestože současná přehlídka, přiléhavě nazvaná Podobenství, čítá kolem čtyř desítek prací, je to na jednoho návštěvníka až až. Rónovo dílo je maximálně koncentrované a výrazně literární – a tudíž si v něm lze dlouze číst. Jako v každé umělecké práci, které se podaří nenásilně a po svém sestoupit k archetypům.
Jaroslav Róna: Podobenství
Galerie Roberta Guttmanna, Praha.
Výstava potrvá do 10. května 2009
Hodnocení MF DNES 80 %