Juraj Demovič tvrdí, že dobrý a pěkný design je u běžného zboží vzácný.

Juraj Demovič tvrdí, že dobrý a pěkný design je u běžného zboží vzácný. | foto: archiv

Jupík dostal designérského Oscara. Dětem nabízí i krokodýlový nápoj

  • 4
Porotci prestižní designérské soutěže Pentawards ocenili obaly nápojů Jupík. Vedle tří zlatých medailí si letos slovenské studio Pergamen za stejný výrobek odneslo i cenu Red Dot Award, jíž se přezdívá designérský Oscar.

I děti mají právo na dobití energie po sportu! Značka se chová velmi podobně jako mladí spotřebitelé: je hravá, nevinná a plná života. Tak komentovali porotci Pentawards obaly nápojů.

"Obě soutěže vydávají knihy, ve kterých jsou všechny oceněné práce. Když si jimi listujete a vidíte množství perfektních designů, tak vás téměř překvapí, že jste měli štěstí a uspěli jste v takové parádní konkurenci," říká šestačtyřicetiletý Juraj Demovič z Pergamenu.

Začínali u knih

Vystudoval slovenštinu a literaturu na univerzitě v Nitře, ale po škole si se spolužáky založil malou reklamní agenturu. "Živila nás práce pro větší zákazníky, ale stíhali jsme pracovat i na designu knih pro vydavatelství historické literatury," vzpomíná. Později se přeorientovali od reklamy k čistému designu.

"U značky Jupík jsme se nejdříve rozhodli, že k jednotlivým druhům nápoje přiřadíme různá zvířátka," popisuje vznik oceněných obalů. "Chtěli jsme dětem umožnit i jiné pojmenování nápojů než jen jahodový nebo jablečný. Nyní si mohou dát zajíčkový nebo krokodýlový," vysvětluje Demovič s tím, že hlavním cílem bylo, aby se nové obaly líbily dětem i jejich rodičům a aby svou jednoduchostí vyčnívaly v záplavě jiných značek.

Tuzemský design nezískává prestižní ocenění často. Čím to je? "Je fakt, že spíše najdete pěkně upravenou knihu než nadprůměrný obal obyčejných každodenních věcí," přemítá Demovič. "Pěkný design, na němž je vše perfektní, je vzácnost. Obaly jsou si častokrát velmi podobné. Jako kdyby chyběla značkám odvaha jít svou cestou a nesnažit se pouze vizuálně napodobit konkurenty. Takže jsme si asi spíše zvykli na průměr."

Když chybí odvaha

Demovič konzervativní zadavatele považuje za problém u nás i na Slovensku. "Jsou příliš opatrní. Jako by si netroufli vybrat jen některé vlastnosti produktu, což je základ pro design s jednoduchou myšlenkou. Chtějí tam vše, a pokud bychom jim měli vyhovět, mohli bychom dělat grafické návrhy rovnou v excelové tabulce," usmívá se.

U velkých firem se takový přístup dá pochopit. "Odvaha Kofoly zcela změnit design zaběhnuté značky je spíše výjimečná," uzavírá Demovič.