Ze hry O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru | foto: MeetFactory

RECENZE: Třešňáková, Kierkegaard i Michal Tučný vytvořili zajímavý večer

  • 0
Pražská MeetFactory připravila v režii Viktorie Čermákové nezvyklý kus. Projekt O něco horší než Romeo kombinuje výtvarné umění, živou hudbu a divadlo do jednoho specifického večera, který zaujme neopakovatelnou atmosférou.

Halka Třešňáková a Vojta Švejda se spolu za tónů živé hudby jako milenci vinou galerií okolo velkých plastik, aby pak náhle prorazili bílou zeď a propadli se do další místnosti. Snaha přinášet do divadla neustále něco nového našla velké pole působnosti ve fenoménu site-specific. Představení, které je zcela závislé na okolním prostředí a které se svým okolím pracuje, dává divákům zakusit dnes tolik protežovaný pocit aktuálnosti a autentičnosti.

S originálním site-specific se pražská Meetfactory předvedla už loni, když připravila náročnou inscenaci Atlas Ukrajiny. Diváky se sluchátky tehdy protáhla téměř celým Smíchovem, svezla je lodí po Vltavě a vzala je do jedné kultovní „čtyřky“ mezi překvapené štamgasty.

Letošní letní kus O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru si na první pohled klade nižší nároky. Režisérka Viktorie Čermáková zve spolu s autory projektu Karinou Kottovou a Matějem Samcem pouze do obvyklých prostor MeetFactory, aby zde propojili tři texty o lásce. Na Shakespearova Romea a Julii roubují Svůdcův deník dánského samorostlého filozofa Sorena Kierkegaarda a dílo současné německé spisovatelky Juli Zehové.

Báječná ženská

Nejde tolik o text, ostatně diváci zde patrně rozpoznají pouze právě úryvky ze Shakespeara, ale o celkový vícesmyslový prožitek. O něco horší než Romeo totiž dalece přesahuje divadelní dimenzi, jeho neoddělitelnou součástí je i samostatná výstava Jana Haubelta. Umělec do čtyř místností včetně velkého divadelního sálu umístil pravidelně vystroužené krémově bílé plastiky připomínající obří šachové figurky. V úvodu se mezi nimi proplétá zmíněný milenecký pár, snad tedy Romeo s Julií, a přibírá je tak na pomyslné pódium jako další herce. Režie pomocí jednoduchých triků se světly vytváří zajímavé stínohry živých s neživým na sterilních stěnách galerie. V další místnosti pak mezi ně stejně zajímavě postaví torzo cihlové zdi.

Zásadní rovinou neobvyklého představení pak zůstává hudební doprovod. Herec Matěj Nechvátal překvapil už v předchozí zdejší premiéře Malina, kde si vystřihl pěvecký part od Faith No More. V aktuální hře figuruje spolu s kytaristou Tiborem Židou jako průvodce.

O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru

80 %

MeetFactory

premiéra 11. června 2015

režie: Viktorie Čermáková

hrají: Halka Třešňáková, Vojta Švejda, Matěj Nechvátal, Tibor Žida...

Spolu děj ozvláštní několika úpravami známých písní. Ať už jde o Waiting For the Sun od Doors či Babe I’m Gonna Leave You ve verzi od Led Zeppelin, vyrovnávají se s nimi v rámci možností velice slušně. Ke zbytečné parodii pak nesklouznou ani v závěrečné Tučného Báječné ženské, i když zde má píseň po scéně oddání milenců spíše posměšný charakter.

Přes galerii a divadelní sál se diváci vracejí zpět do předsálí, kruh se uzavírá, asi hodinové představení končí. O něco horší než Romeo nedává žádné jasné poselství o lásce (dalo by se říci naštěstí), důležitý je však pocit a atmosféra, kterou součinnost divadla, koncertu, výstavy a industriálního prostoru MeetFactory vyvolá.

Zmíněný loňský Atlas Ukrajiny byl možná až příliš komplikovaný a ve finále se potýkal s technickými nedostatky, které dojem kazily. Aktuální představení na technické náročnosti ubralo a nabídlo zážitek na letní večer.