Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Třešňáková, Kierkegaard i Michal Tučný vytvořili zajímavý večer

  17:59aktualizováno  17:59
Pražská MeetFactory připravila v režii Viktorie Čermákové nezvyklý kus. Projekt O něco horší než Romeo kombinuje výtvarné umění, živou hudbu a divadlo do jednoho specifického večera, který zaujme neopakovatelnou atmosférou.

Ze hry O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru | foto: MeetFactory

Halka Třešňáková a Vojta Švejda se spolu za tónů živé hudby jako milenci vinou galerií okolo velkých plastik, aby pak náhle prorazili bílou zeď a propadli se do další místnosti. Snaha přinášet do divadla neustále něco nového našla velké pole působnosti ve fenoménu site-specific. Představení, které je zcela závislé na okolním prostředí a které se svým okolím pracuje, dává divákům zakusit dnes tolik protežovaný pocit aktuálnosti a autentičnosti.

Fotogalerie

S originálním site-specific se pražská Meetfactory předvedla už loni, když připravila náročnou inscenaci Atlas Ukrajiny. Diváky se sluchátky tehdy protáhla téměř celým Smíchovem, svezla je lodí po Vltavě a vzala je do jedné kultovní „čtyřky“ mezi překvapené štamgasty.

Letošní letní kus O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru si na první pohled klade nižší nároky. Režisérka Viktorie Čermáková zve spolu s autory projektu Karinou Kottovou a Matějem Samcem pouze do obvyklých prostor MeetFactory, aby zde propojili tři texty o lásce. Na Shakespearova Romea a Julii roubují Svůdcův deník dánského samorostlého filozofa Sorena Kierkegaarda a dílo současné německé spisovatelky Juli Zehové.

Báječná ženská

Nejde tolik o text, ostatně diváci zde patrně rozpoznají pouze právě úryvky ze Shakespeara, ale o celkový vícesmyslový prožitek. O něco horší než Romeo totiž dalece přesahuje divadelní dimenzi, jeho neoddělitelnou součástí je i samostatná výstava Jana Haubelta. Umělec do čtyř místností včetně velkého divadelního sálu umístil pravidelně vystroužené krémově bílé plastiky připomínající obří šachové figurky. V úvodu se mezi nimi proplétá zmíněný milenecký pár, snad tedy Romeo s Julií, a přibírá je tak na pomyslné pódium jako další herce. Režie pomocí jednoduchých triků se světly vytváří zajímavé stínohry živých s neživým na sterilních stěnách galerie. V další místnosti pak mezi ně stejně zajímavě postaví torzo cihlové zdi.

Zásadní rovinou neobvyklého představení pak zůstává hudební doprovod. Herec Matěj Nechvátal překvapil už v předchozí zdejší premiéře Malina, kde si vystřihl pěvecký part od Faith No More. V aktuální hře figuruje spolu s kytaristou Tiborem Židou jako průvodce.

O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru

MeetFactory

premiéra 11. června 2015

režie: Viktorie Čermáková

hrají: Halka Třešňáková, Vojta Švejda, Matěj Nechvátal, Tibor Žida...

Hodnocení­: 80%

Spolu děj ozvláštní několika úpravami známých písní. Ať už jde o Waiting For the Sun od Doors či Babe I’m Gonna Leave You ve verzi od Led Zeppelin, vyrovnávají se s nimi v rámci možností velice slušně. Ke zbytečné parodii pak nesklouznou ani v závěrečné Tučného Báječné ženské, i když zde má píseň po scéně oddání milenců spíše posměšný charakter.

Přes galerii a divadelní sál se diváci vracejí zpět do předsálí, kruh se uzavírá, asi hodinové představení končí. O něco horší než Romeo nedává žádné jasné poselství o lásce (dalo by se říci naštěstí), důležitý je však pocit a atmosféra, kterou součinnost divadla, koncertu, výstavy a industriálního prostoru MeetFactory vyvolá.

Zmíněný loňský Atlas Ukrajiny byl možná až příliš komplikovaný a ve finále se potýkal s technickými nedostatky, které dojem kazily. Aktuální představení na technické náročnosti ubralo a nabídlo zážitek na letní večer.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z nastudování Hamleta pro Letní shakespearovské slavnosti
RECENZE: Pod lampami šílící letní Hamlet má mobil i Oidipův komplex

Letní shakespearovské slavnosti letos jako svůj hlavní titul představily Hamleta v nastudování souboru převážně spojeného s Dejvickým divadlem. V hlavní roli...  celý článek

Josef Moravec (uprostřed) jako Orfeus a Yvona Škvárová jako Veřejné mínění v...
RECENZE: Orfeus v Evropském parlamentu, Národní v uměleckém suterénu

Jestliže nedávný pokus Opery Národního divadla o italskou komedii připomínal upachtěnou televizní estrádu, pak pokus o humor v nové inscenaci Offenbachovy...  celý článek

Oceňovaná česká tanečnice Miřenka Čechová
Dvě ženy předváděly kolemjdoucím třicetihodinový taneční maraton

Praha zažila třicetihodinovou taneční performanci nazvanou Momentum. Miřenka Čechová totiž na piazzetě Národního divadla tančila v kuse od čtvrtečního...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.