Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový Palahniuk je skvělý jen chvílemi

  13:58aktualizováno  13:58
Jméno Chucka Palahniuka není třeba sáhodlouze představovat - vždyť u nás vyšlo už šest jeho knih. Zabodoval hned svým debutem Klub rváčů.

Chuck Palahniuk | foto: Profimedia.cz

Témata knih autora vpravdě kultovního (i jeho oficiální webové stránky se jmenují The Cult) jsou čistě americká. V Klubu rváčů je to skrytá agresivita nenápadného úředníka, v Programu pro přeživší si Palahniuk bere na paškál obskurní, avšak o to nebezpečnější náboženské sekty. V Zalknutí hraje důležitou roli nákladný systém zdravotní péče.

Autor nicméně většinou nehodnotí a nesnaží se do svých románů vpašovat nějaký sociální rozměr, neřku-li apel. Jeho krédem je, že umění a životní poznání není zadarmo. Jeho hrdinové tedy prožívají spoustu utrpení, po kterém přijde jen opatrné vykoupení.

Palahniuk své knihy publikuje v pravidelném, ročním tempu, což je občas na škodu kvalitě. Jeho dosud poslední počin, román o fiktivním sériovém vrahovi Rantu Caseym, vyznívá kvůli použití vyprávěcí metody orální historie trochu jako zbytečný formální ornament - i když příběh je to místy skvělý.

S letošní novinkou by se měl vrátit starý známý Palahniuk, díky němuž budou silnější povahy jásat a slabší omdlévat. V románu Snuff, jehož vydání je ohlášeno na květen, vystupuje stárnoucí pornoherečka, která se chce do historie zapsat jako světová rekordmanka v počtu souloží za určitý časový úsek. Výdělek z filmu hodlá poukázat na konto svého dávno ztraceného dítěte, jež dala po porodu k adopci. Netuší však, že mezi šesti stovkami mužů, kteří se na natáčení budou podílet, je i její syn...

Hodně drsné povídky
Podobně silně zapůsobí na čtenáře i první stránky románu Strašidla, který se jen s dvouletým zpožděním objevuje v českém překladu. Jeho protagonisty je třiadvacet zkrachovanců s podivnými přezdívkami, kteří se na základě inzerátu slibujícího zásadní pokrok v jejich literární kariéře sejdou v opuštěném divadle, kde se budou pod vedením starého pana Whittiera v izolaci učit psát.

Místo tvůrčího zápalu však na ně čeká boj o holé přežití. Organizátor pobytu totiž zešílel a ve smrtelné agonii zničil všechny zásoby jídla. Osazenstvo divadla tedy musí najít nejen způsob, jak se vypořádat se svou tvůrčí krizí, ale i cestu, jak přežít.

Čekání na záchranu (i když operovat u Palahniuka s tímto slovem je poněkud nebezpečné) si skupina krátí vyprávěním příběhů, podobně jako si postavy z Chaucerových Canterburských povídek povídají na pouti do anglické církevní metropole. Postavy Strašidel si začínají číst své povídky už v autobuse, který je veze do divadla - a hned ta první stojí za to. Svatý Nestřeva v ní líčí, jak přišel o většinu svého tlustého střeva.

Na pouhých devíti stránkách musí čtenář několikrát přestat číst: nejdříve kvůli studu, pak ze zábavy, která se však záhy změní v hnus. Ne nadarmo autor uvádí, že veřejné čtení povídky je jen na vlastní nebezpečí. V příběhu s podivným názvem Nožba jde o mysterium, jež jako by z oka vypadlo osudům hrdinů Ukolébavky, v povídce Mezi lůzou si zase připadáme jako na návštěvě v Ellisově Americkém psychu.

Patrně nejlepší je Exodus, jehož hrdinka Cora je policejní psycholožka a náplní její práce jsou mimo jiné pohovory s dětmi, na nichž bylo spácháno sexuální násilí. K tomu, aby děti dokázaly vyjádřit, co se s nimi dělo, se v běžné policejní praxi používají látkové postavičky chlapce a dívky.

Jednoho dne Cora objedná nové panenky, ale omylem jí přijdou nafukovací latexové postavy obou pohlaví, samozřejmě s precizně vypracovanými tělesnými otvory. A Cora brzy zjistí, že její kolegové si nafukovacího chlapce a dívku nepůjčují z profesionálního zájmu či potřeby. I když se snaží figuríny všemožně ochránit, na konci jí nezbývá než s nimi uprchnout pryč...

Něco tu skřípe
Jenže i když se čtenář chvílemi opravdu skvěle baví, ve Strašidlech brzy začne cosi skřípat. Rámcový příběh umělců, kteří trpí v opuštěném divadle, je až příliš často přerušován dalšími povídkami. Děj se kupředu posouvá jen pomalu a fragmentárně, vypravěčů je možná až příliš mnoho. Každá z povídek má jiný rytmus, takže sotva se člověk začte, už jej autor nutí obrátit pozornost jinam.

Strašidla proto nemají žádnou gradaci: čtenáře prostě přestane bavit čekat na konec. Vyloženým omylem jsou pak poémy ve volném verši před každou povídkou, v nichž se rádoby básnicky shrnuje to, co nás v příběhu čeká. Básně nemají žádnou literární hodnotu a působí jen jako jakási autorova manýra.

Jako kdyby Palahniuk napsal pár vynikajících povídek a řekl si, že je škoda je vydat jen tak. Kvalitní materiál tedy obalí vatou nudné poezie a jednoduchého příběhu a výsledný produkt nazve román (z) povídek. V tomto kontextu tedy nelze říci, že by Strašidla patřila k tomu nejpovedenějšímu z Palahniukovy tvorby. Síla jeho přímočarého vyprávění se přece jen ukazuje nejlépe tehdy, když rezignuje na formální experiment a soustředí se čistě na příběh svého hrdiny.

CHUCK PALAHNIUK - Strašidla
Přeložil Richard Podaný. Odeon, Praha 2007, 368 stran, doporučená cena 279 korun
Hodnocení MF DNES: 60%

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Spisovatel Jostein Gaarder
RECENZE: Jak se seznamuje na pohřbech, prozrazuje Loutkář

Lidé mají různé záliby. Jeden hraje na kytaru, druhý rybaří. Ústřední hrdina románu norského spisovatele Josteina Gaardera Loutkář je však trochu jiný. Rád...  celý článek

Sherilyn Fennová v seriálu Městečko Twin Peaks (1990)
Městečko Twin Peaks představuje svou tajemnou historii. Nechybí UFO

Seriál Městečko Twin Peaks si všichni spojují především s režisérem Davidem Lynchem. Málokdo si však vzpomene na Marka Frosta, jednoho ze scenáristů kultovního...  celý článek

Spisovatel Jaroslav Kalfař
Američané si myslí, že celý den pijeme vodku, říká autor Kosmonauta z Čech

Mladý spisovatel Jaroslav Kalfař okouzlil kritiky renomovaných deníků New York Times či Guardian svou literární prvotinou Kosmonaut z Čech, která vyšla nejprve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.