Obal českého vydání knihy Orlové ve válce

Obal českého vydání knihy Orlové ve válce | foto: Vyšehrad

RECENZE: Když řinčí meče, hoří hranice a celé legie končí v krvi

• 1
Do minulosti zavedou tři historické romány. První se zabývá Jeronýmem Pražským, druhý míří do Anglie dobyté Normany, třetí sleduje válku Římanů s Germány.

Svatý rváč (65 %)
Milena Štráfeldová si vybrala atraktivního hrdinu. Jeroným Pražský, v jejím podání zřejmě hlavní zprostředkovatel díla reformátora Jana Viklefa, muž, jehož život skončil kvůli obvinění z kacířství na hranici, studoval na čtyřech univerzitách včetně Oxfordu, procestoval značnou část tehdy známého světa a především byl přítelem a blízkým spolupracovníkem Jana Husa.

Obal knihy Svatý rváč

Bouřlivá doba celé křesťanské Evropy poznamenané papežským schizmatem se zrcadlí ve velkých dějinných událostech, jako byla stoletá válka, i v drobnostech každodenního života. Trochu rušivě působí prvky ze současnosti, jakási soudobá reportáž o psaní historického románu. Svatého rváče vydal Garamond.

Rozervané království (70 %)
„Já od svých čtrnácti let netoužil po ničem jiném než se chopit meče, dobře sloužit svému pánu a zajistit, aby se má sláva šířila,“ říká rytíř Tancred, hrdina trilogie britského autora Jamese Aitchesona, jejíž druhý díl, stejně jako předchozí Ve znamení meče, vydal Vyšehrad. A musí se mečem hodně ohánět, neboť Guillaume se svými Normany sice dobyl Anglii a stal se jejím králem, ale pár let po bitvě u Hastingsu čelí nepřátelství ze všech stran.

Tancred je vybrán, aby zlikvidoval neustálé útoky Velšanů, kteří ohrožují i jeho osobně a sídlo, jež dostal za své služby. Napínavý román je dokonalá rytírna, v níž muži bezohledně zabíjejí jeden druhého a snaží se, často marně, ochránit ženy. Anglie na sklonku 11. století měla hodně daleko k selance a Aitcheson dokázal tu dobu výborně přiblížit.

Orlové ve válce (80 %)
Vare, vrať mi mé legie!, údajně volal stárnoucí císař Augustus. Marně – správce provincie Germania Publius Quinctilius Varus mu nemohl vyhovět. Stejně jako vojáci tří legií zahynul v bitvě v Teutoburském lese, kde v roce 9 uštědřily germánské kmeny Římanům zdrcující porážku. Římskou katastrofu a to, co k ní vedlo, skvěle oživil v románu Angličan Ben Kane.

Staví proti sobě skutečnou historickou postavu náčelníka kmene Cherusků Arminia, který byl vychován v Římě, ale vždy se chtěl císařství, jež uzurpovalo jeho domovinu, pomstít, a fiktivního udatného centuriona Tulla. Na základě dostupných faktů líčí osudné události a psychologicky přesvědčivě objasňuje motivaci hrdinů, reálných i vymyšlených. Knihu vydal Vyšehrad.