RECENZE: Zaujme zabiják po operaci kyčle, vtipná Brennerová i síť intrik

7:55aktualizováno  7:55
V Irsku 7. století řeší právnička Fidelma další zamotaný případ, v soudobém Glasgowě mezi zločineckými klany kulhá po operaci kyčle stárnoucí zabiják a vídeňský detektiv čelí hned několika mafiím.

Obálka českého vydání deteltivky Brennerová | foto: Nakladatelství Host

Pavoučí síť (80 %)
Vypadá to jednoduše: u zavražděného náčelníka jednoho klanu byl údajný pachatel chycen se zbraní v ruce. Že by Fidelma, již poslal do Araglinu vyšetřovat její bratr, král Colgú, jela takovou dálku zbytečně? Ale to bychom nesměli mít co do činění s britským autorem historických detektivek Peterem Tremaynem a jeho hrdinkou. Fidelma zjistí, že zadržený – němý, hluchý a slepý mladík – prostě smrt na svědomí mít nemůže, natož další vraždy. Vzdělaná a nekompromisní právnička se svým partnerem bratrem Eadulfem rozplétá pavoučí síť intrik a lží. Autor nezklamal ani tentokrát: jako bonus k poutavému příběhu dodává spoustu informací o tehdejším právním systému, církevních sporech, starém písmu. Knihu vydal Vyšehrad.

Jak se loučí střelec (70 %)
Kniha Malcolma Mackaye získala ocenění Nejlepší skotský kriminální román roku. Asi oprávněně. „Je skvělé hodit si nohy na stůl a nemyslet na práci. Ale unaví to.“ Takže je dvaašedesátiletý nájemný zabiják rád, že mu po operaci kyčle nabídli další práci, ač tuší, že může být poslední. Na drsném a cynickém thrilleru z prostředí soupeřících glasgowských gangů zaujme nejen svižný děj, psychologie postav a trpký konec, ale (možná především) i autorův styl. Jako by Mackay neuznával souvětí, vystačí si s krátkým větami pálenými jak ze samopalu. I proto se krimi z nakladatelství Panteon tak dobře čte.

Brennerová (70 %)
Soukromému vídeňskému detektivovi a bývalému policistovi Simonu Brennerovi se blíží šedesátka. Což mu nebrání v tom, aby se vydal do Ruska za dívkou, již našel na webu. V Moskvě ho nejprve zmlátí a okrade parta dětí, pak se ožení a ve spletitém příběhu plném zvratů se ve snaze pomoci krásce v nesnázích dostane do konfliktu s ruskou i mongolskou mafií. Knihu Rakušana Wolfa Haase, vydanou nakladatelstvím Host, od běžných detektivek odlišuje vtip. Už počáteční úvaha o ruských holkách, které byly svalnaté jako koulařky a silné jako traktor, a najednou jsou z nich vychrtlé modelky a nejdražší prostitutky, naznačí, že o nudné čtení rozhodně nejde.