RECENZE: Zaujme zabiják po operaci kyčle, vtipná Brennerová i síť intrik

7:55aktualizováno  7:55
V Irsku 7. století řeší právnička Fidelma další zamotaný případ, v soudobém Glasgowě mezi zločineckými klany kulhá po operaci kyčle stárnoucí zabiják a vídeňský detektiv čelí hned několika mafiím.

Obálka českého vydání deteltivky Brennerová | foto: Nakladatelství Host

Pavoučí síť (80 %)
Vypadá to jednoduše: u zavražděného náčelníka jednoho klanu byl údajný pachatel chycen se zbraní v ruce. Že by Fidelma, již poslal do Araglinu vyšetřovat její bratr, král Colgú, jela takovou dálku zbytečně? Ale to bychom nesměli mít co do činění s britským autorem historických detektivek Peterem Tremaynem a jeho hrdinkou. Fidelma zjistí, že zadržený – němý, hluchý a slepý mladík – prostě smrt na svědomí mít nemůže, natož další vraždy. Vzdělaná a nekompromisní právnička se svým partnerem bratrem Eadulfem rozplétá pavoučí síť intrik a lží. Autor nezklamal ani tentokrát: jako bonus k poutavému příběhu dodává spoustu informací o tehdejším právním systému, církevních sporech, starém písmu. Knihu vydal Vyšehrad.

Jak se loučí střelec (70 %)
Kniha Malcolma Mackaye získala ocenění Nejlepší skotský kriminální román roku. Asi oprávněně. „Je skvělé hodit si nohy na stůl a nemyslet na práci. Ale unaví to.“ Takže je dvaašedesátiletý nájemný zabiják rád, že mu po operaci kyčle nabídli další práci, ač tuší, že může být poslední. Na drsném a cynickém thrilleru z prostředí soupeřících glasgowských gangů zaujme nejen svižný děj, psychologie postav a trpký konec, ale (možná především) i autorův styl. Jako by Mackay neuznával souvětí, vystačí si s krátkým větami pálenými jak ze samopalu. I proto se krimi z nakladatelství Panteon tak dobře čte.

Brennerová (70 %)
Soukromému vídeňskému detektivovi a bývalému policistovi Simonu Brennerovi se blíží šedesátka. Což mu nebrání v tom, aby se vydal do Ruska za dívkou, již našel na webu. V Moskvě ho nejprve zmlátí a okrade parta dětí, pak se ožení a ve spletitém příběhu plném zvratů se ve snaze pomoci krásce v nesnázích dostane do konfliktu s ruskou i mongolskou mafií. Knihu Rakušana Wolfa Haase, vydanou nakladatelstvím Host, od běžných detektivek odlišuje vtip. Už počáteční úvaha o ruských holkách, které byly svalnaté jako koulařky a silné jako traktor, a najednou jsou z nich vychrtlé modelky a nejdražší prostitutky, naznačí, že o nudné čtení rozhodně nejde.

Spisovatel Jostein Gaarder
RECENZE: Jak se seznamuje na pohřbech, prozrazuje Loutkář

Lidé mají různé záliby. Jeden hraje na kytaru, druhý rybaří. Ústřední hrdina románu norského spisovatele Josteina Gaardera Loutkář je však trochu jiný. Rád...  celý článek