RECENZE: Teroristé získají smrtící virus a čtenáře se zmocní děs

11:50aktualizováno  11:50
Není to právě čtení na dobrou noc – prvkem, který spojuje následující tři romány, je totiž kromě napětí strach a tísnivá atmosféra. Týká se to jak ohroženého lidstva jako celku, tak případů sebevražd studentek v Cambridgi nebo postřílených mladých lidí ve švédském Ystadu.

Obal českého vydání knihy Sinón od Dana T. Sehlberga | foto: Kniha Zlín

Sinón (75 %)
V izraelském vězení sedí agent Hizballáhu přezdívaný Sinón, dlouholetý poradce izraelského premiéra. O pár tisíc kilometrů severněji, ve Švédsku, umírá několik osob nakažených virem, který se naštěstí zatím nemůže šířit vzduchem. Ale co kdyby se povedlo příslušně jej upravit? Už se na tom pracuje – a pak by hrozilo nebezpečí celému lidstvu. Teroristé by dostali do rukou zbraň, proti níž zatím není obrana.

Detektivní thriller s prvky sci-fi od švédského autora Dana T. Sehlberga má několik dějových linií, které se rozvíjejí paralelně a postupně se splétají v inteligentním a perfektně propracovaném příběhu, při jehož čtení se člověka chvílemi zmocňuje děs. Ale přitom se toho hodně dozví – stejně jako ve svém předchozím románu Mona totiž Sehlberg využívá současných vědeckých poznatků. Vydala Kniha Zlín.

Volavka (70 %)
Touhu jít studovat na univerzitu v Cambridgi tahle kniha nevyvolá – podle její anglické autorky S. J. Boltonové tu v posledních pěti letech spáchala sebevraždu dvacítka mladých lidí, převážně krásných dívek. Dohnal je k tomu někdo radami na sociálních sítích? Vyloučit se to nedá, všechny byly značně psychicky labilní. A na takovou studentku si má hrát i policistka Lacey, kterou na univerzitu pošle její nadřízený (a tajně zbožňovaný) inspektor Mark. Lacey netuší, že slouží jako volavka, ale rozhodně nehodlá respektovat příkaz, že nemá po ničem sama pátrat. Vydalo Domino.

O krok pozadu (80 %)
Počátkem měsíce zemřel švédský spisovatel Henning Mankell, jehož proslavily romány s komisařem Kurtem Wallanderem. Že je Mankellovo renomé zasloužené, dokazuje i tato kniha, v níž Wallander pátrá jednak po vrahovi svého policejního kolegy, jednak po člověku, jenž má na svědomí životy tří mladých lidí. Má strach, že další mrtví mohou následovat, a nikde žádné stopy...

Napětí v souboji neúprosného zabijáka a policistů, kteří ve snaze dospět alespoň k náznaku nějakého řešení už ani nevědí, co je spánek, se stupňuje stránku od stránky. Vylíčit atmosféru plnou nervozity až beznaděje uměl Mankell dokonale, stejně jako vytvořit psychologicky věrohodné postavy. Komisař Wallander tu bude chybět. Knihu vydal Host.

Témata: Virus

Volkswagen CC 2,0 TDI
Volkswagen CC 2,0 TDI