Motiv ze snímku Katyň polského režiséra Andrzeje Wajdy

Motiv ze snímku Katyň polského režiséra Andrzeje Wajdy | foto: Bontonfilm

RECENZE: Nové detektivky. V Katyni vraždí dokonale, na Šumavě hospodsky

• 0
Tři nové kriminální romány jsou časově rozprostřeny od Ruska za druhé světové války po současné Finsko a Šumavu. A samozřejmě žádný z nich nepostrádá nejen slušnou porci napětí, ale ani zajímavý psychologický podtext.

Muž bez dechu 80 %
V Praze osudové nechal anglický spisovatel Philip Kerr svého hrdinu, berlínského policistu Bernieho Gunthera, vyšetřovat pod Heydrichovým dohledem. Nyní, o rok později, jej posílá do Smolenska okupovaného Němci. V nedalekém lese se totiž našly lidské kosti. Osou románu je katyňský masakr – povraždění tisíců polských důstojníků Sověty. Postupně se odhalují masové hroby, ale Bernie myslí i na ty, které mají na svědomí jeho krajané a v nichž jsou rovněž tisíce zavražděných, tentokrát Židů.

Muž bez dechu na Knihy.iDNES.cz

Krimi Philipa Kerra můžete koupit za 338 Kč.

Bernie totiž nenávidí nacisty, ale musí s vlky výt, a tudíž zjistit i to, kdo zabíjí důstojníky wehrmachtu. A zaplete se i do příprav jednoho z atentátů na Hitlera, bohužel neúspěšného. Perfektně vystavěný příběh, který v překladu Lukáše Houdka vydalo Argo, přesahuje díky svému historickému pozadí běžné, byť kvalitní detektivky.

Moje temné srdce 65 %
Dvacet let jsem se snažil zvyknout si na myšlenku, že matka zemřela a je pryč, říká v románu finského autora Anttiho Tuomainena třiatřicetiletý Aleksi Kivi. Nepodařilo se mu to. Jako dítě svou matku bezvýhradně miloval, o to víc, že nikdy nepoznal otce. Jenže jednoho dne zmizela a on se celý dospělý věk snaží dovědět, co se s ní stalo a kdo to má na svědomí. Až jeho podezření padne na bohatého podnikatele Henrika Saarinena, s nímž, jak zjistí, jeho matka kdysi měla milostný vztah.

Moje temné srdce na Knihy.iDNES.cz

Krimi Anttiho Tuomainena můžete koupit za 249 Kč či jako e-knihu za 169 Kč.

Posedlý touhou po pomstě se proto nechá zaměstnat na jeho venkovském sídle jako údržbář – a zaplete se s jeho krásnou, ale značně výstřední dcerou, což mu pátrání silně komplikuje. Moje temné srdce upoutá především psychologicky, vykreslením neutuchající synovské lásky a složitého vztahu mezi matkou a dítětem. Román přeložil Vladimír Piskoř a vydala jej Kniha Zlín.

Příliš tichá Šumava 55 %
Když Michal, hlavní postava detektivky Zuzany Rampichové, zdědí chalupu v maličké šumavské vesničce nazvané Samoty, libuje si, jak krásné místo pro odpočinek našel, zvláště když jeho manželka o pobyt v opuštěném kraji nestojí. A synovi, studujícímu ve Francii, se tu snad bude líbit. Těch pár lidí, kteří zde žijí, se dobře zná a vědí o sobě všechno. Opravdu?

Příliš tichá Šumava na Knihy.iDNES.cz

Krimi Zuzany Rampichové můžete koupit za 203 Kč.

Idyla se postupně bortí, jako první umírá sympatická Michalova sousedka Jana, matka malého dítěte. Příčinou byla srdeční slabost a podezření na vraždu tu sice není, ale něčím ta smrt přece jen byla podivná. Autorčina síla je v dialozích, v popisech jednotlivých postav a jejich pouličních debat i hospodských tlachů a ve vytváření chvílemi až hororové atmosféry. Kniha vyšla v nakladatelství MOBA.

Témata: světová válka