Z tanečního představení Máj

Z tanečního představení Máj | foto: Pavel Hejný

Na Nové scéně tančili v Prachařově režii atmosféru Máchova Máje

  • 1
Scénické zpracování romantické básně Karla Hynka Máchy Máj uvedla v pondělí Nová scéna Národního divadla. Rozsáhlý literární útvar převedla do divadelní podoby taneční skupina 420people v choreografii svého člena Václava Kuneše.

Představení připravili Václav Kuneš s Davidem Prachařem, který večer režíroval a verše společně s Janem Kačerem také přednášel. Produkci doprovázeli autoři hudby Pavel Fajt a Ondřej Anděra. V tanečních rolích se představili i další členové skupiny 420people Nataša Novotná, Zuzana Herényiová a Milan Odstrčil.

"Rytmus básně je velmi taneční," vysvětlil před premiérou Václav Kuneš, proč v Máji nachází inspiraci. Tancem nechtěl vyjadřovat děj, spíše zachycovat atmosféru a náladu díla. Zpracování Máje oba tvůrci pojali jako osobní zpověď rozebírající základní otázky lidské existence, kterými se přes básnické obrazy zabývá i autor literárního díla.

Samotné přednášené verše pak byly jakýmsi doplněním dění na scéně. Ta si vystačila s jednoduchými rekvizitami, jimiž byla země v podobě vrstvy suché hlíny a voda v mělkém bazénku. Oba základní elementy doplnila jednoduchá, stylizovaná projekce – kulisa pro hlavní podívanou, jíž byl emotivně silný expresivní tanec.

David Prachař se s Václavem Kunešem pracovně setkali již v minulém roce při realizaci slavnostního zakončení oslav 20. výročí Kyliánovy videotéky v Praze. Kuneš a 420people slavnostní večer Různé břehy připravovali, v rámci programu vystoupil i Prachař. Literární náměty jsou nejčastějším zdrojem Kunešovy choreografické inspirace, zatím ale vždy šlo o literaturu světovou.

Kuneš s Natašou Novotnou založili v roce 2008 skupinu tanečníků a choreografů a pojmenovali ji 420people – číslo v názvu je volacím znakem České republiky při telefonování. Naznačují tak, že mají sídlo v Česku, ale pracovat chtějí s autory i interprety také z dalších zemí.

Oba tvůrci patří k těm, kdo se dříve, než doma prosadili v zahraničí. Několik let oba tančili v Nizozemském tanečním divadle Jiřího Kyliána, Kuneš se po jedenáctiletém angažmá v roce 2004 stal Kyliánovým asistentem. Brzy začali sklízet úspěch i v tuzemsku, nejen u diváků, ale i u odborníků, kteří jim a jejich inscenacím udělili například cenu Thálie či Cenu Divadelních novin.

,