Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Nové scéně tančili v Prachařově režii atmosféru Máchova Máje

  9:32aktualizováno  9:32
Scénické zpracování romantické básně Karla Hynka Máchy Máj uvedla v pondělí Nová scéna Národního divadla. Rozsáhlý literární útvar převedla do divadelní podoby taneční skupina 420people v choreografii svého člena Václava Kuneše.

Z tanečního představení Máj | foto: Pavel Hejný

Představení připravili Václav Kuneš s Davidem Prachařem, který večer režíroval a verše společně s Janem Kačerem také přednášel. Produkci doprovázeli autoři hudby Pavel Fajt a Ondřej Anděra. V tanečních rolích se představili i další členové skupiny 420people Nataša Novotná, Zuzana Herényiová a Milan Odstrčil.

"Rytmus básně je velmi taneční," vysvětlil před premiérou Václav Kuneš, proč v Máji nachází inspiraci. Tancem nechtěl vyjadřovat děj, spíše zachycovat atmosféru a náladu díla. Zpracování Máje oba tvůrci pojali jako osobní zpověď rozebírající základní otázky lidské existence, kterými se přes básnické obrazy zabývá i autor literárního díla.

Fotogalerie

Samotné přednášené verše pak byly jakýmsi doplněním dění na scéně. Ta si vystačila s jednoduchými rekvizitami, jimiž byla země v podobě vrstvy suché hlíny a voda v mělkém bazénku. Oba základní elementy doplnila jednoduchá, stylizovaná projekce – kulisa pro hlavní podívanou, jíž byl emotivně silný expresivní tanec.

David Prachař se s Václavem Kunešem pracovně setkali již v minulém roce při realizaci slavnostního zakončení oslav 20. výročí Kyliánovy videotéky v Praze. Kuneš a 420people slavnostní večer Různé břehy připravovali, v rámci programu vystoupil i Prachař. Literární náměty jsou nejčastějším zdrojem Kunešovy choreografické inspirace, zatím ale vždy šlo o literaturu světovou.

Kuneš s Natašou Novotnou založili v roce 2008 skupinu tanečníků a choreografů a pojmenovali ji 420people – číslo v názvu je volacím znakem České republiky při telefonování. Naznačují tak, že mají sídlo v Česku, ale pracovat chtějí s autory i interprety také z dalších zemí.

Oba tvůrci patří k těm, kdo se dříve, než doma prosadili v zahraničí. Několik let oba tančili v Nizozemském tanečním divadle Jiřího Kyliána, Kuneš se po jedenáctiletém angažmá v roce 2004 stal Kyliánovým asistentem. Brzy začali sklízet úspěch i v tuzemsku, nejen u diváků, ale i u odborníků, kteří jim a jejich inscenacím udělili například cenu Thálie či Cenu Divadelních novin.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.