Obal českého vydání knihy Rozlet Gemmy Hardyové

Obal českého vydání knihy Rozlet Gemmy Hardyové | foto: Plus

RECENZE: Z novodobé Jany Eyrové se stala jen tuctová kopie

• 1
Stává se to každé léto. Nakladatelé začnou vydávat tlusté romantické knihy, jejich obálky opatřují bosýma nohama brouzdajícíma travou či dlouhými hřívami dívčích vlasů a slibují únik do světa, v němž se z Popelky stane šťastná manželka bohatého prince či čestného podnikatele.

Čtěte i za chůze

Nechte si předčítat klasický román Jana Eyrová ve formátu mp3. Audiočtení oceníte při cestování a nebo třeba při vaření.

Román Gemmy Hardyové Rozlet patří mezi takové „limonády“, přesto je v záplavě jednoduchého oddychového čtení tou lepší volbou. Napsala ho Margot Liveseyová, v češtině vychází v nakladatelství Plus.

Autorka přiznává, že miluje Janu Eyrovou. Když jí bylo devět, kniha o osiřelé dívce, která se vlastní pílí a skromností vypracuje na guvernantku a nakonec si ji vezme majitel panství, na němž pracuje, jí prý změnila život. Svůj román proto zasvětila zmodernizování tohoto příběhu. Její hrdinka Gemma se nejprve trápí v domě své kruté tety a jejích vlastních dětí, aby se stala pracující žákyní v internátní škole a pak učitelkou malé svěřenkyně slovutného Hugha Sinclaira jménem Nelly.

Nadaná Gemma dokáže divokou Nelly nadchnout pro většinu předmětů, během toulek po orknejském ostrově, kde stojí Sinclairův dům, však sama stále sní o studiu na univerzitě.

Rozlet Gemmy Hardyové

65 %

Autor: Margot Liveseyová

Nakladatel: Plus

Překlad: Čeněk Matocha

464 stran, 399 Kč

Bohužel autorka Janu Eyrovou spíš zkopírovala, než aby se jí pouze inspirovala. A protože není sama, kdo původní příběh miluje, dohání tím tisíce čtenářek na celém světě k zuřivosti: stejně jako Janě zemře během školních galejí její nejlepší a jediná přítelkyně, stane se to i Gemmě. Tak jako Rochester v originále spadne cestou k Thronfieldu z koně a poraní si nohu, Sinclair musí vyměnit píchlé kolo od auta a zraní si ruku. Stejně jako šlechtic v původní verzi příběhu, i tady se Sinclair vždy zjevuje na panství neohlášen. A to se píše rok 1966! Zatímco svět už tehdy poslouchal bigbít, v ledové výspě Skotska začínaly ženy teprve nosit kalhoty.

Je o čem psát, místní reálie rozhodně nejsou nepřitažlivé, navíc skotské tradice mají u nás v románech prošlapanou cestu. Jenomže Gemma působí jako z přelomu devatenáctého a dvacátého století a informace o tom, co se děje za zdmi internátu, popřípadě v okolí panství, poskytuje autorka jen velmi kusé. Sama se tak připravila o přidanou hodnotu, kterou mohl její romantický tuctový příběh mít.