Konkurz na revoluci se v sobotu koná v pražském Divadle Archa. Režisérka Lola...

Konkurz na revoluci se v sobotu koná v pražském Divadle Archa. Režisérka Lola Arias svůj projekt už předtím představila v Athénách či Berlíně. | foto: Divadlo Archa

Na chvíli Havlem, Kubišovou či milicionářem. Noc divadel vrací rok ’89

  • 3
Konkurz na revoluci, workshopy, prohlídky zákulisí, speciální koncerty. Na scénách šestatřiceti měst začíná třetí ročník Noci divadel. Organizátoři očekávají více než padesát tisíc účastníků.

Dnes v noci král chce tady míti rej. Pukova slova z Shakespearovy klasiky Sen noci svatojánské sedí na sobotní večer. A vlastně na celý den. Už od dopoledních hodin začíná totiž v divadlech po celé republice program pro veřejnost neboli třetí ročník Noci divadel.

Noc divadel 2015

Přehled nabízeného programu ve všech městech najdete zde

Záběr ze hry Požitkáři

Vzhledem k aktuální situaci v Evropě, tedy zejména k útokům v Paříži, se nabízí otázka, zda mohutná akce nevyžaduje zvýšené bezpečnostní podmínky. „Jako organizátoři žádné zvláštní opatření nechystáme,“ říká Adéla Vondráková za Institut umění – Divadelní ústav, který třetí ročník oblíbené akce zastřešuje. „V případě Noci divadel nejde o koncentraci velkého množství lidí na jednom místě. Jen v Praze se akce odehrává v padesáti divadlech,“ upozorňuje.

Proti strachu

Opatření tak mají v kompetenci sama divadla jako při běžném provozu. „Hledištní personál je standardně bezpečnostně vyškolen pro chování v situacích s větším pohybem osob,“ sdělil za pražské Národní divadlo Tomáš Staněk. „V prostorách, které otevřeme, tedy foyer a hlediště v Janáčkově divadle, bude standardní ochranka,“ říká za Národní divadlo Brno Lenka Tesáčková. Podobně mluví i v dalších scénách.

V pražském Divadle Archa je Noc divadel součástí festivalu Akcent. „Budeme ostražití. Heslo festivalu je ‚Proti strachu‘. Musíme proti němu bojovat tím, že si nenecháme nadiktovat změnu stylu života. Kontrola návštěvníků tedy nehrozí,“ říká ředitel scény Ondřej Hrab.

„Spíš nám jde o to, vyslovit se k některým tématům,“ dodává. „K aktuálním proměnám v Evropě jsme přichystali workshopy, divadla a pak i diskuse na téma uprchlíků,“ dává mu za pravdu Vondráková.

Konkurz na revoluci v Arše

Participační divadelní představení pražského Divadla Archa umožní účastníkům Noci divadel vstoupit do rolí aktérů demonstrace, která se udála na Václavském náměstí na den přesně před šestadvaceti lety. 21. listopad 1989 není symbolické datum, přesto se ten den revoluční události posunuly o významný krok. Z balkónu Melantrichu tehdy poprvé promluvil k veřejnosti Václav Havel. Divadelní akci o celkové délce pět hodin není nutné shlédnout od začátku do konce; diváci mohou volně přicházet a odcházet. Komunikačními jazyky představení jsou čeština, španělština a angličtina. Vstup zdarma.

Právě Archa letos přináší jeden z nejzajímavějších projektů. Pod názvem Audition for the Revolution / Konkurz na revoluci zde argentinská režisérka Lola Arias připravuje speciální pětihodinové pásmo, které se vrátí k šestadvacet let starým událostem z pražského Václavského náměstí. Na den přesně tehdy totiž vystoupil na balkonu Melantrichu Václav Havel a další osoby revoluční doby. Diváci si v rámci speciálního castingu mohou jejich roli v dobových kostýmech vyzkoušet. K jejich výstupu se pak doklíčuje pozadí balkonu a vše se bude promítat do velkého sálu divadla.

Na balkoně, nebo v davu

„Vznikne pětihodinový dokument. Příchozí se rozdělí na běžné diváky a na ty, kteří se rozhodnou účinkovat,“ popisuje koncept dramaturg projektu Ondřej Cihlář. „Vedle osmi postav, které na balkoně vystoupily, si diváci mohou vybrat i milicionáře či komunisty dole v davu. Divadelně se tak vrátí do minulosti,“ vysvětluje Cihlář, který je jinak členem divadla VOSTO5. „Součástí je i zjištění jejich vzpomínek na revoluci. Anebo momentálních nálad, přijdou tam totiž i lidé, kteří tehdy nebyli na světě,“ dodává. Za pět hodin tak vznikne pestrá mozaika osudů.

Lola Arias svůj koncept představila už v jiných městech, naposledy v Athénách či Berlíně. „Je zajímavé pozorovat, jaké role si lidé vybírají a jak se v nich cítí. Stejně tak, jaké to je, když dnešní lidé říkají věty minulé. Někdy se smysl slov úplně proměnil,“ popisuje autorka.

„V Athénách jsme měli třeba patnáctiletou dívku. Ta se rozhodla vtělit do role řidiče tanku, který při nepokojích roku 1973 prorazil dveře univerzity. Bylo na tom cosi znepokojujícího, když se tahle dívka oblékla do vojenské uniformy,“ přibližuje režisérka zážitek z předchozího Konkurzu na revoluci.

Zajímavý program ale nabídnou i další scény. „V Divadelním ústavu pořádáme loutkářský workshop, kde budou moci děti vyrábět loutky klasických českých pohádkových postav. Část si budou moci odnést domů a část bude putovat do táborů pro uprchlíky,“ popisuje Adéla Vondráková.

„Určitě bych doporučila program v Divadle ABC, kde začínáme swingovou tančírnou a pokračujeme bloky koncertních provedení našich komedií,“ láká za Městská divadla pražská Tereza Kochová. „Například Šakalí léta už nějakou dobu nemáme na programu, ale teď v sobotu se výjimečně budou písničky z nich znovu hrát a zpívat,“ upozorňuje.

Slepice v Příhodách lišky Bystroušky ztvárnil sbor Národního divadla.
Příhody lišky Bystroušky v pražském Národním divadle
Kateřina Jalovcová (Lišák Zlatohřbítek) a Lenka Máčiková (Bystrouška). Příhody...

Národní divadlo zve diváky na Příhody lišky Bystroušky.

První scéna pak zve diváky na představení Příhody lišky Bystroušky v běžném ceníku a dále pak zdarma na prohlídku baletního zákulisí či ukázku kostýmů a rekvizit operních premiér minulé sezony.

Akce se účastní i všechna ostravská divadla, společně uspořádala noční pouť s historikem Martinem Strakošem. „Třeba se nám podaří vyvolat ducha dávnějších dob a objeví se mezi námi herci jednotlivých scén,“ láká Národní divadlo moravskoslezské.

Účastnící se divadla dopředu nedostávají žádný manuál, co v daný večer pořádat. „Jsme s nimi ve styku po celou dobu plánování, což trvá skoro rok,“ přibližuje Vondráková.

Zrodila se v Chorvatsku

„Máme vyšší počet měst, letos třicet šest, loni to bylo myslím dvacet osm. A máme i vyšší počet divadel. Po loňských sto dvaceti se nám letos přihlásilo sto třicet,“ vypočítává Vondráková. Vedle velkých center se do celorepublikové akce zapojují i menší městské scény, diváci si tak na speciální program mohou vyrazit například do Českého Krumlova, Chebu či Ledče nad Sázavou.

„Předpokládáme, že se nám tím zvýší i návštěvnost,“ dodává. První rok dorazilo na představení či prohlídku zákulisí 40 tisíc diváků, loni to bylo ještě o deset tisíc víc.

Noc divadel má mezinárodní přesah v rámci European Theatre Night. Akce se zrodila možná trochu překvapivě v Chorvatsku, postupně se koncept rozšířil do dalších balkánských a později i středoevropských zemí. Zajímavé je, že ze „staré Evropy“ se dnes účastní pouze Belgie a Rakousko. „Naše Noc divadel se za ty tři roky stala největší akcí tohoto druhu vůbec,“ dodává za Divadelní ústav Vondráková.