"Poprvé jsem je představil v galerii v Prostejově v osmiúhelníkové komnatě, kde jsem měl dojem, že je to taková ta komnata, kam si princ chodí vybrat tu pravou princeznu."
Pohádkovost hraje v jeho umění specifickou roli. "Možná je to i takový lehce 'dementní' romantismus. Často jsem využíval pohádkových motivů při své divadelní tvorbě, v současnosti chystám pohádkovou knížku. Pohádka je pro mne výtečná platforma jakéhosi kolektivního podvědomí, možná i banálního. Je to naše společná paměť, která je ale hodně asociativní, je tak živnou půdou pro komunikaci," říká umělec, který podle sebe v Netopýřích princeznách zpracoval i téma divadelní masky.
"Prostory galerie vnímám i jako divadelní jeviště, člověk se mu musí přizpůsobit, sžít se s jeho vnitřní konstelaci. Možná, že jednou ty vystavené moduritové nosíky použiji i při některém ze svých divadelních představení," dodává Nikl, který je členem známého divadelního sdružení Mehedaha.
Čtyřicetiletý umělec pochází ze Zlína, ale žije v Praze. Studoval na Střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti a na Akademii výtvarných umění u profesorů Paderlíka a Ptáčka. V letech 1987 až 1991 byl spoluzakladatelem a členem skupiny Tvrdohlaví, která sehrála zásadní roli v prosazování postmoderního umění v Čechách.Patří k tvůrcům okolo prestižní galerie MXM v Praze. V roce 1995 získal Petr Nikl Cenu Jindřicha Chalupeckého.
Vernisáž výstavy přitáhla také mnoho zvědavých návštěvnic, některé dokonce neváhaly samy sebe alespoň na okamžik vyzdobit podivnými 'čumáčky' a prohlížely se v podivných 'tůních' - černých lesklých deskách pod vystavenými portréty.
Výstava Netopýřích princezen v suterénu domu na Nádražní ulici, kde galerie 761 sídlí, potvá do 15 října.
Petr Nikl vystavuje v galerii 761 v Ostravě. |