Podle Jehličky budou z funkcí odvoláni ti šéfové, kteří úřad vedou déle než šest let. Mezi řediteli, jichž by se týkala ztráta křesla, je mimo jiné i ředitel Národní galerie Milan Knížák. Ten instituci řídí již desátý rok. Dále se jedná například o Michala Lukeše z Národního muzea, Vladimíra Opělu z Národního filmového archivu či Pavla Zatloukala z Muzea umění.
Plánované změny přicházejí zdánlivě nečekaně. Co Vás vedlo k tomu změnit pravidla hry a odvolat "přesluhující" ředitele příspěvkových organizací ministerstva kultury právě teď?
Nečekaně možná tyto informace vycházejí navenek, úřad resortu ale problematice věnoval dostatečný čas jak pro přípravu, tak i následnou aplikaci v praxi. Nová pravidla mají svoji logiku, řediteli dávají dostatečný prostor pro prověření jeho schopnosti vést organizaci kvalitně. Pokud se neosvědčí, není důvod, aby ve funkci nadále zůstával.
Mladí umělci jsou v Národní galerii zmrazení na minus 333 stupňůČtěte text Josefa Chuchmy Prakticky vše, co se v těchto letech napíše o Národní galerii v Praze, není bráno jako informace o dané konkrétní věci nebo jako názor na ni, nýbrž jako emotivní, zjitřené vymezování se vůči řediteli této instituce Milanu Knížákovi. |
Zvažoval jste tento krok delší dobu?
Ano, o změně pravidel jsem uvažoval přibližně rok. Inspiroval jsem se jak v zahraničí, tak v soukromém sektoru, kde jsou pravidla nastavena více promanažersky. Naše organizace potřebují takový impuls, který je bude motivovat k lepšímu a efektivnějšímu řízení.
Myslíte, že časově omezené úřadování zprůhlední činnost jednotlivých institucí?
Rozhodně ano, věřím, že tento krok dodá řízení potřebnou dynamiku, která dnes v některých institucích chybí. Současně nastavený systém dostatečně nemotivuje k využívání lidského a odborného potenciálu jednotlivých zařízení. Proto nyní například budeme vyžadovat střednědobé plány rozvoje od každé příspěvkové organizace, jejichž naplňování bude průběžně hodnoceno.
V případě odvolání jednotlivých šéfů kulturních zařízení bude možné přihlásit se na volná místa v otevřeném konkurzu?
Ano, do konkurzu se budou moci přihlásit jak ředitelé dosluhující svůj mandát, tak i nově příchozí.
Uvažujete o tom, že by vznikly jakési poradní komise, které by jasně stanovily další fungování institucí a tím mohly i výrazně ovlivnit i selekci uchazečů?
Na ministerstvu bude zřízena komise, která bude hodnotit především naplňování střednědobé koncepce rozvoje a také činnost ředitelů. O zřizování dalších komisí neuvažujeme.
Můžete říct přesné datum, kdy ředitelé, jichž se tato změna týká, opustí své židle?
Změny budou probíhat postupně, letos přijímaní ředitelé již dostali k výkonu svých funkcí šestiletý mandát. Týká se to například Opavy a Brna.
Výtvarná obec i odborníci vám patrně budou vděčni, protože v posledních měsících nejvíce kritizují právě činnost deset let úřadujícího ředitele Národní galerie Milana Knížáka, jehož se odvolání také týká. Jak odpovíte těm, kteří za vaším systémovým rozhodnutím vidí nejelegantnější způsob sesazení Knížáka z trůnu?
Rozhodnutí o změně systému bylo ryze věcné, změny se budou týkat všech. Nic osobního za tím nehledejte.
Reakce ředitelůVladimír Opěla, Národní filmový archiv Marie Knížáková, manželka ředitele Národní galerie Milana Knížáka Helena Koenigsmarková, Uměleckoprůmyslové muzeum |