RECENZE: V režii Angeliny Jolie i velký příběh filmu Nezlomný nudí

10:55aktualizováno  2. února 12:39
Ze skutečných velkých příběhů ještě nemusí vzniknout velký film. Někdo to měl říci herečce Angelině Jolie, než se pustila do své druhé režie. Životopis Nezlomný, který míří do Česka, přesně vystihují jeho tři oscarové nominace: za kameru, mix a střih zvuku.

Američan italského původu Louis Zamperini okouzlil jako atlet na berlínské olympiádě i Hitlera, pak proti němu válčil, po sestřelení letadla přežil 47 dní na záchranném člunu a vzápětí dva roky v japonském zajateckém táboře. Zemřel loni v 97 letech; už sám výčet faktů ospravedlňuje název filmu.

Ale nikoli jeho podobu, doslovně ilustrované slovníkové heslo beze stopy osobitosti. A protože se nechce věřit, že by Joel a Ethan Coenovi podepsaní pod scénářem dokázali zplodit takovou kupu heroické nezáživnosti, nabízí se jiná stopa: k stejnojmenné knižní předloze vydané znovu i česky, kterou napsala Laura Hillenbrandová. Přitom sám Zamperini vydal dokonce dvě verze vlastních pamětí; hned tehdy, v druhé půli 50. let, se o jejich zfilmování zajímal Tony Curtis, později Nicolas Cage.

Ty na to máš...

Ve snímku Nezlomný hraje titulní postavu Jack O’Connell; ne špatně, ale zůstává za všech okolností fešákem s načesanou čupřinou a nezdolným životním optimismem, což by činilo potíže i zkušenějšímu herci než hrdinovi kultovního britského seriálu Skins. Možná i proto budí víc sympatií Zamperiniho dětský představitel, kterému ještě scénář dovolí malé zlodějiny – a také princip Forresta Gumpa čili „Utíkej“ coby cestu k atletické slávě.

Ostatně košatost Forresta Gumpa napodobuje Nezlomný i jinými okamžiky, bohužel bez humoru, lehkosti, hravosti a hlavně bez ujasněného sdělení. Jolie se chová, jako by točila dokumentární kroniku: sice začne efektní bojovou sekvencí stíhaček, ale i ji neúměrně prodlužuje, jako by podobných neznal divák stovky. Stejně povšechný ráz má celý děj provázený líbeznou hudbou, modrým nebem a poučkami „Ty na to máš, musíš si věřit“. Zkrátka Nezlomný zosobňuje barvitý osud vyprávěný konvenčně až hrůza.

Navíc ona nezlomnost, již režisérka vtlouká publiku do hlavy každým záběrem i slovem jako základní učivo, nemá jiné, osobnější odstíny. Víme, co Zamperini zažil – jenže to lze dohledat na internetu; nevíme však, jaký vlastně byl – kromě hrdinné aureoly. A neví to zjevně ani Angelina Jolie, která si neumí vybrat, jestli je jejím hrdinou sportovec, trosečník, válečný zajatec, nebo prostě kluk, který měl výdrž, víru i řádnou dávku štěstí.

Všechno už tu bylo

Výdrž potřebuje hlavně divák. Třeba boj o přežití tří vojáků v gumovém člunu sleduje film bezmála v reálném čase, včetně společných meditací i hrdinova pozitivního povzbuzování malomyslných kamarádů. Také nezapomene na nic, co patří k žánrové výbavě trosečnických podívaných, od hladu a žízně přes žraloky až k bouři, jejíž úder má jediný účel: probudí totiž sladce klímající polovinu kina.

Když tvůrce neví, co chce přesně vyprávět, zvolí si seriál; právě takové sázce se Nezlomný nejen díky přemrštěné délce podobá. Ovšem kde vládne všehochuť, hrozí riziko srovnávání, protože všechno už tu bylo – a v účinnější podobě.

Nezlomný

USA, 2014, 137 min

režie: Angelina Jolie

hrají: Jack O'Connell, Domhnall Gleeson, Garrett Hedlund, Jai Courtney, Alex Russell, Luke Treadaway, John D'Leo, Finn Wittrock, John Magaro, Vincenzo Amato a další

Hodnocení: 50 %

Sportovní dramata, Top Gun, Čelisti, a především Most přes řeku Kwai. Právě jeho nedostižnost se člověku připomene, jakmile se deníková struktura Nezlomného přenese na půdu japonského zajateckého tábora. Bití, mučení, ponižování, popravy – vesměs známé výjevy inscenuje Jolie bez vlastního klíče, pouze pečlivě, důkladně a skoro posedle. Až leckoho napadne, proč se právě tahle hvězdná kráska na druhé straně kamery vyžívá zrovna ve válečném utrpení, v běsnění živlů, v krajních situacích a drsných detailech lidské krutosti. Už ve své režijní prvotině V zemi krve a medu totiž sledovala Jolie zajatecký tábor, tehdy za balkánského konfliktu.

Samozřejmě se umí obklopit profesionály, což v případě Nezlomného znamená všechna technická řemesla včetně triků, takže vyložená neumělost z filmu netrčí. Pouze vypravěčská sterilita, hrdinná nuda, snaživá dietní svědomitost.