César a Drana - Luba Skořepová - Luba Skořepová v monodramatu César a Drana

César a Drana - Luba Skořepová - Luba Skořepová v monodramatu César a Drana | foto: Městská divadla pražská

Nezdolná Luba Skořepová vypráví koňovi

  • 4
Na Apríla přichystala Městská divadla pražská premiéru ojedinělého projektu. Ve slavné one-woman show César a Drana se představí nezdolná Luba Skořepová.

Text, který si získal srdce diváků po celém světě, vybrala Skořepová společně s režisérem Jiřím Trnkou a vzniká mimo rámec stanoveného dramaturgického plánu.

Kromě příležitosti, které se herečce v hlavní roli dostává, titul připomíná existenci komorní scény Divadla ABC. Jde totiž o první premiéru zde v této sezóně. Ojedinělé je i téma hry.

Příběh Césara a Drany se odehrává během chladné noci uprostřed neznámé krajiny, kde zastaví cikánský vůz. Drana vypráví svému koni Césarovi o svém životě, ve vzpomínkách se mísí pravda s výmysly, bolest s radostí, život se smrtí. To všechno v sobě skrývá její srdce.

Nejde ale jen o příběh jedné ženy. V textu se odehrává text celé rodiny, rodu i etnika. Autorka tak představuje sondu do zvláštního myšlení a životní filozofie těch, kteří prožívají svůj život na cestě.

Diváci tak mohou nahlédnout do života, kde matka přivede na svět třicet dětí a kde je "ve jménu života" nutnost i krást. Proti tomu stojí svět divokých citů, lásky a nenávisti.

Autorkou monodramatu je frankofonní Kanaďanka Isabelle Doré, která se před tím, než začala psát dramatické texty, sama herectví věnovala.

Monodrama César a Drana obdrželo v roce 1992 první cenu na mezinárodním festivalu jednoaktovek ve Val’en scène. Dočkalo se řady divadelních i rozhlasových zpracování, v současné době vzniká v Montrealu dokonce i hudební verze této hry.

Herečka Luba Skořepová je dost možná nejstarší česká aktivní herečka - oslavila na podzim třiaosmdesáté narozeniny. Stálé angažmá má v Národním divadle, současně hostuje na několika pražských scénách v celkem šesti představeních.

Nový herecký úkol - strhující vyprávění romské ženy - jakoby byl jejímu naturelu přímo připsán. Navíc monodrama není disciplínou, kterou by Skořepová nezvládala, jak to dokázala už v představení Mydlibaba.