Expozice s názvem Lucas Cranach a české země se zabývá nejen kontroverzní uměleckou osobností jednoho z nejvýznamnějších renesančních malířů a jeho vztahem k umění, ale také jeho vazbami na země Koruny české a na Pražský hrad.
Velkolepá expozice, která přibližuje na padesát unikátních děl zapůjčených z řady institucí, zahraničních i soukromých sbírek, bude na Hradě k vidění do 8. ledna.
"Lucas Cranach vstoupil do povědomí jako malíř německé reformace, byl přítel Lutherův. Zároveň však už mezi svými součastníky byl vnímán kontroverzně, protože pro malířství novověku objevil nová témata a přispěl k uznání erotiky a smyslovosti v malbě," říká kurátorka výstavy Kaliopi Chamonikola.
Cranachova kontroverznost spočívala navíc v jeho pojetí umění jako produktu obchodu. "Kromě toho, že Cranach byl malířem, byl také zdatným podnikatelem. A tak i v malování u něj převládal podnikatelský duch," vysvětluje spoluautorka výstavy Olga Kotková z pražské Národní galerie.
Proto také reprezentativní výběr děl na výstavě nezahrnuje jen tvorbu Cranacha samého, ale také jeho žáků či českých následovníků, jako byl například anonymní Mistr I. W.
Přímí žáci z Cranachovy dílny malovali pod manufakturní značkou okřídleného hada "xerokopie" jedinečných uměleckých děl či jejich variace. Přesto byla jejich práce velmi kvalitní.
V podobném duchu jako Lucas Cranach tvořil i jeho stejnojmenný syn. Zajímavé je porovnat jejich obraz Cizoložnice před Kristem z první poloviny 16. století. Symbol padlé ženy naznačuje Cranach starší spíš výrazem tváře, Cranach mladší poodhalenou bradavkou.
Protože byl Lucas Cranach malířem velmi produktivním, dokázal uspokojit i širokou poptávku českých a moravských mecenášů a objednavatelů. Na výstavě je tak možné vidět část zrekonstruovaného Pražského oltáře, který německý malíř vytvořil pro pražskou katedrálu sv. Víta a jenž byl během třicetileté války roztrhán.
Plné vstupné na výstavu činí 150, snížené 80 a rodinné 200 korun.