Kristýna Leichtová a Anna Stropnická ve hře Nevim

Kristýna Leichtová a Anna Stropnická ve hře Nevim | foto: Patrik Borecký

„Defilé ženichů, že by sis vyrvala rodidla,“ řeší Stropnická s Leichtovou

  • 8
Se projdi po náplavce – defilé ženichů, že by sis nejradši vyrvala rodidla... a namlela jim je do těch jejich veganskejch hamburgrů...! Zmíněný výkřik uvozuje sobotní premiéru v pražském A Studiu Rubín, kde režisér Vojtěch Štěpánek uvede svou vlastní hru Nevim.

„Je to aktovka, nic dvouhodinového... Svižná věc pro dvě mladé herečky,“ přibližuje režisér. Těmi třicátnicemi budou Kristýna Leichtová a Anna Stropnická. A jak už úvodní věta o náplavce a veganských hamburgrech naznačuje, půjde o generační záležitost.

„Celé to vzniklo tak, že jsme s oběma děvčaty seděli a řešili, že neznáme hru pro dvě takhle staré herečky, kterou bychom chtěli udělat. Holky se pak dál bavily o problémech současných třicetiletých žen a já zjistil, že se požadovaný kus odehrává přímo přede mnou,“ popisuje Štěpánek.

Pro chlapy fajn

Hra Nevim není pouhá generační kritika třicátníků. „Spíš analytický úhel pohledu. Místo hodnocení spíš poukazujeme na některé módní společenské trendy, které by mohly dle skeptiků vést až k rozpadu tradičních rodinných principů,“ vysvětluje režisér. „Tím myslím nadbytek svobody, vybíravost a vůbec současné společenské dogma, které podporuje v mladých lidech touhu po nezávaznosti a tvrdí, že zodpovědný život začíná po čtyřicítce. Pro chlapy to může být docela fajn, ženským však našeptává biologický čas něco trošku jiného,“ upozorňuje.

Novinka Rubínu je podle režiséra trochu abstraktní tragikomedie. Odehrává se v kómatu jedné z postav. Ležící hrdinka se musí rozhodnout, zda se vrátí do svého těla a do života, nebo jestli své tělo opustí a zemře. „Druhá zase řeší, zda si nechá dítě, ke kterému přišla dost obskurním způsobem. Osudy obou hrdinek jsou propojené, ale to bych nechtěl prozrazovat, divák během představení pochopí,“ naznačuje Štěpánek.

Režisér ještě před časem vedl soubor Company.cz, který v Divadle Komedie provozoval Centrum východní dramatiky. Magistrát však souboru neprodloužil grant a ten se musel z prestižního prostoru stěhovat. „Dostal jsem několik zajímavých nabídek. A samozřejmě projekt Centra východní dramatiky nepovažujeme za uzavřený, scénografie jsou ve skladu, herci na telefonu, jednáme o nějakém rezidenčním působení,“ naznačil Štěpánek k dalším plánům.

Kus Nevim však vznikal vysloveně bokem jako spolupráce se Stropnickou a Leichtovou, které domluvily i uvedení v Rubínu.