Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německému obědu po brněnsku chybí rezolutnost

  8:12aktualizováno  8:12
Do tuzemské divadelní sbírky inscenací rakouského dramatika Thomase Bernharda přibyl v Brně další kousek. V Redutě Národního divadla představili hru nazvanou Německý oběd.

Arnošt Goldflam v Národním divadle v Brně zrežíroval v české premiéře hry Thomase Bernharda | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Titul, který v originále tvoří sedm aktovek (v Brně jich inscenují jen pět), je pomyslnou esencí Bernhardova díla. Jakési krátké černé anekdoty mají společné téma.

Rakouská společnost je stále skrz naskrz prolezlá nacismem, xenofobií, sentimentem po Hitlerovi a rasovou záští. Tajná láska k hákovému kříži prorůstá napříč všemi vrstvami. Je jedno, zda jde o umolousanou měšťáckou rodinku, svíčkové báby z vesnice, politiky bažící po mediální slávě či nóbl společnost.

Pět krátkých výstupů graduje vždy ke stejné pointě. Všude jsou zakuklení náckové, hodně naoko potlačované zloby. Toto drsné sdělení by mělo v inscenaci Německého oběda zaznít naplno, nepřikrášleně a se vší silou bernhardovského znechucení poměry.

Režisér Arnošt Goldflam však v jakémsi kabaretně švandovním duchu konturoval spíše onu černě humornou rovinu textu. S krotkou legračností servíruje pětici příběhů, u kterých se publikum občas směje jejich bizarnosti. Kdesi vzadu a nevyjevený zůstal bohužel ledový Bernhardův cynismus.

Příliš kudrlinek

Goldflamův Bernhard je jemný, nevinně dráždivý, cudně parodický, chybí mu větší režijní rezolutnost, která bez vytáček upozorní na drsnou hrůznost těchto minisituací.

Goldflam Německý oběd v herecké perspektivě inscenuje jako pokleslou show. Dita Kaplanová hned v úvodu přepjatě ječí, jindy se inscenace schovává za vtípek: manželé začnou souložit a v televizi současně padne fotbalový gól, při pšouknutí následuje povzdech na stále zdražující plyn.

Po přestávce dvouhodinové inscenace dochází k materializování trapnosti v pokleslé televizní estrádě Všechno nebo nic. Tristní sebeshazování tří státnických špiček vede až k jejich neuvědomělému hajlování. Trojice herců Václav Vašák, Martin Sláma a Vladimír Krátký zvládla jejich groteskní kresbu hladce. Režie však i tady používá kudrlinkovitý arzenál.

V Redutě přivedli na svět bžundu, jež hlediště pobaví, ale paradoxně díky odlehčenému kabaretnímu duchu moc nesdělí, proč je dobré i v Česku servírovat Německý oběd.

THOMAS BERNHARD: Německý oběd
Národní divadlo Brno, Reduta
Režie: Arnošt Goldflam, 110 minut
HODNOCENÍ MF DNES 50%





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Daniel Přibyl v minulosti vedl Novou Scénu Národního divadla a Městské divadlo...
Morávek a Zajíc neuspěli, na ředitele Městských divadel navrhli Přibyla

Ředitelem Městských divadel pražských bude zřejmě Daniel Přibyl. Výběrová komise vybrala jeho projekt. Jmenování musí ještě schválit pražští radní, jak...  celý článek

Z open-air verze představení Tu noc těsně před lesy
RECENZE: Představení u Stalina vylepšují pejskaři, turisté i zevlouni

Jinde je všechno stejné. Tato cynická poznámka uvádí neméně cynický text z pera francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltése. Ten své dílo uváděné pod českým...  celý článek

Přemysl Pálek v titulní roli nového nastudování Krysaře v pražském Kalichu
Landův Krysař vznikl ve staré době. V Kalichu zkoušejí novou verzi

Po důmyslné dřevěné scéně plné otočných kulis se prochází postava v kápi. Herec Přemysl Pálek odříká své věty důsledně zadumaně. Jeho role Krysaře vzbuzuje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.