Záběr z nového nastudování kusu Leni v Divadle v Řeznické

Záběr z nového nastudování kusu Leni v Divadle v Řeznické | foto: Alena Hrbková

Jsem ráda, že se nacistické filmařky Leni zbavím, říká Nela Boudová

  • 1
Nacistická filmařka Leni Riefenstahlová se vrací do pražského Divadla v Řeznické. V titulní roli úspěšné hry Leni, kterou napsali slovenští autoři Valeria Schulczová a Roman Olekšák, se objeví Nela Boudová.

„Ze začátku jsem tu roli vůbec nechtěla dělat, měla jsem pocit, že ta inscenace si už svoji slávu zažila. Nechtěla jsem do toho po někom vstupovat,“ říká herečka. Leni totiž v režii Viktora Polesného prvně nastudovala Vilma Cibulková (recenze zde). Úspěšnou hru po hereččině ukončení spolupráce s komorní scénou čekala loni na podzim derniéra. Divadlo se k ní však nyní vrací, nové nastudování má premiéru už ve čtvrtek večer.

Žila za sklem

Autorská dvojice Valeria Schulczová a Roman Olekšák získala za divadelní hru mezinárodní ocenění. V prestižní dramatické a scenáristické soutěži Beverly Hills Screenplay Contest, jejíž výsledky byly vyhlášeny v únoru 2017, vyhrála soutěžní sekci Stage Plays Competion.

„Pak jsem se začala zaobírat jejím životopisem, zhlédla jsem vše, co se dalo, a samozřejmě mě dostala,“ říká Boudová k postavě kontroverzní nacistické filmařky, která ve fiktivním příběhu ze 60. let usedne do studia k moderátorovi Johnnymu Carsonovi, aby se zde obhájila jako umělkyně a nikoli kolaborantka s Hitlerovým režimem.

„Ta hra je nesmírně dobrá. Vždycky je zajímavé téma ‚umělec a doba‘,“ uvažuje Boudová. Postavě nacistické filmařky se věnovala důsledně, dívala se na dostupné dokumenty, četla její osobní životopis, i ten, který napsal Steven Bach. „Myslím, že hra ji trošičku idealizuje a obhajuje. Já třeba osobně bych tak nečinila. Žila za sklem, neměla správně nastavené cítění. Kariéra a úspěch pro ni byly hnacím motorem života,“ uvažuje o motivech Riefenstahlové herečka.

„Po válce samozřejmě miliony Němců padly dolů, ale vzhledem k tomu, že ona byla opravdu na vrcholu, padla ještě hlouběji. Musela se najít a sebrat. A to už jí šlo výrazně hůř,“ komentuje režisérčin pozdější život. „To obviňování ze všech stran formulovalo její psychologii dál, byla i v psychiatrické léčebně. Ale ta citovost jí dle mého chyběla do konce života.“

Hlavním partnerem v úloze moderátora bude Boudové Ondřej Kavan, jehož Carson se snaží Riefenstahlovou v přímém přenosu donutit k šokujícímu přiznání. „Nejde zde jen o exhibici jedné herečky, velké téma hry je i moc médií,“ naznačuje Boudová další vrstvu kusu.

Právě Kavan se letos v Divadle Na Jezerce uvedl ve vyčerpávajícím nastudování role Adolfa Hitlera v adaptaci knihy Už je tady zas!. „Hodně se mu to propojilo. Když jsme se bavili o fašismu, vzpomínal, jak studoval Hitlera, věděl spoustu věcí o jeho životě. Takže jsme se vzájemně doplňovali,“ dodává Boudová.

„Srovnání se nebojím. Inscenace je stejná. Jen ještě místo Dany Syslové hraje Johanna Tesařová, takže rozvrstvení sil je odlišné,“ podotýká k obnovené premiéře kusu, za který dostala před dvěma lety Cibulková Cenu Thálie (více zde).

„Byla to moc hezká práce, žádný záskok, regulérní zkoušení. Moc se na premiéru těším a také se těším, že se tím Leni takzvaně zbavím. Ta její tvrdost mi není úplně vlastní,“ přiznává herečka.