Bára Basiková v době skupiny Precedens

Bára Basiková v době skupiny Precedens | foto: Archiv

Nejsme vykopávky, tvrdí kapela Precedens

  • 5
Romantika, chlad a ironie. Tyto prvky spojuje skupina Precedens, jež dala české populární hudbě zpěvačku Báru Basikovou a se kterou vystupoval také Jan Sahara Hedl nebo Petr Kolář.

Mužem, jenž Precedens nikdy neopustil, zůstává kapelník, skladatel a výtvarník Martin Němec. Nyní skupinu přivedl až k oslavám pětadvaceti let na české hudební scéně. K tomuto jubileu se na trhu objevila tři raná alba, vydaná v kompletu nazvaném Precedens 3x, který skupina pokřtila 28. března v pražském Lucerna Music Baru.

Důležité je, že se ke kapele vrátila Bára Basiková a loni se mohl Precedens prezentovat novým albem Aurora.

„Z velkých sálů jsme se postupně přesunuli do klubů. Ale to je vyváženo bezprostředností při koncertech. Máme výborný kontakt s lidmi. Jsem rád, že si zachováváme nějakou zvláštnost a že nás mohou objevovat lidi, kteří jsou třeba o generaci mladší. Asi nepůsobíme jako vykopávka,“ říká Němec.

Basiková jej doplňuje. „Precendens je značka, a to platí stále. Co se týče naší pozice na hudební scéně, je to obtížnější, ale neřešíme to. Každý se uživíme jinak. Pro mě je vystupování s kapelou radost. Jistě, dříve jsme to měli jednodušší, nebylo tolik konkurence,“ míní zpěvačka, která s kapelou natočila tři raná, nyní poprvé na CD vydaná alba Doba ledová, Věž z písku a Pompeje.

Dalších 25 let
Každé z těchto alb je komponované podobně jako příběh. „My jsme tenkrát vytvářeli hudbu intuitivně, bez zkušeností, ale podařilo se nám zachytit naše rozpoložení. Nevymezovali jsme se jednoznačně proti totalitě, spíš jsme zachycovali nějakou atmosféru. A ta myslím zůstává nezávisle na režimech,“ říká Němec.

V osmdesátých letech si kapela vypracovala novoromantický styl, který ji provází i na zatím posledním titulu Aurora. „Těžko se budeme zbavovat věcí, které jsou pro nás typické, jako je chladnost nebo patos, ale zároveň k nám patří ironická nadsázka. Specifika, která nás budou provázet i příštích pětadvacet let,“ říká s pobavením Němec.

Ostatně písně jako Nemám se čemu smát, ve které Basiková zpívá „z Mariánských Lázní, z bránic a dásní, zaznívá radostný smích. Jen já se nemám čemu smát“, zůstávají zřejmě aktuální.

„Když jsme dělali album Aurora, přáli jsme si, aby bylo současné, moderní a zároveň neslo tehdejšího ducha, kterého kapela měla. Nahrála nám i současná situace. Vždyť i jiné kapely, které působily v 80. letech, přicházejí s novým repertoárem,“ míní Basiková.

V 80. letech zpívala také s velmi úspěšnou formací Stromboli a posléze se vydala na sólovou dráhu, ke které patří některá nevyrovnaná alba či role v muzikálech.

Energické stáří
Zpívání v kapele Precedens je pro Basikovou návrat domů. „S Bářinou dnešní dispozicí dostávají starší věci jiný typ energie, než tomu bylo kdysi. Tenkrát to bylo křehké, dnes se přikláníme k expresivnějšímu zpívání, rockovějšímu pojetí. Ač stárneme, naše hudba je energičtější,“ dodává Němec.