Nejdražší český muzikál startuje

V týmu, který skladatel a producent Karel Svoboda shromáždil kolem nového muzikálu Monte Cristo, figuruje většina z osvědčených tvůrců Draculy. Při středeční premiéře v Kongresovém centru nebude chybět ani scénograf Daniel Dvořák, jenž dokázal v minulém upírském titulu vybudovat monumentální kulisy tak říkajíc evropských parametrů. "Zadání znělo: vytvořit realisticko-romantické divadlo, realisticko-romantický příběh," říká Daniel Dvořák. "Pro mě jako scénografa to znamená jakýsi kompromis mezi realismem filmové dekorace a hybností dekorace divadelní."
Monte Cristo má jedenapadesát obrazů, které se střídají ve svižném tempu. "Aby dekorace uměla těmto proměnám vyhovět, musí mít velkou kinetiku," vysvětluje Dvořák. "Je to jakási strojovna, kde se neustále něco hýbe, pojíždí, otáčí, posouvá, zdvihá."

Sál Kongresového centra sice disponuje posuvným portálem, hydraulickými stoly a provazištěm, ale chybějí v něm odkládací prostory na kulisy. Většina z nich se proto vytahuje přímo nad jeviště. "Je to podobné, jako když mají horníci v šatnách oděvy zavěšené na řetízkách u stropu," líčí scénograf. "Při návštěvě zákulisí byste měli pocit, že tam právě vybuchla bomba, vyhodila dekoraci do povětří, zastavil se čas a věci zůstaly levitovat ve vzduchu." To, co se odehrává v zákulisí Monte Crista, vnímá jako druhé divadlo: "Není tak hezké jako to, co vidí divák, ale určitě je ještě dobrodružnější."

Na rozdíl od některých kolegů nemá Daniel Dvořák, který je ředitelem Státní opery Praha, vůči muzikálovému žánru žádné předsudky. "Pokud je muzikál dobře udělaný, má lidem co říct. A pokud je udělaný špatně, tak je to stejný nesmysl jako špatně udělané absurdní divadlo," míní. U Karla Svobody si kromě kuráže cení i jeho hudby. "Od Draculy je patrný posun k dramatické prokomponovanosti. Je tu téměř dokonalá operní kompozice - od předehry až po závěrečné takty. A z téhle dramatické masy vystřelují nádherné písničky a melodie."

Uvedení Monte Crista předcházel úspěch dvou jiných novinek. Karel Svoboda tvrdí, že jej to potěšilo. "Zaplaťpámbu za Johanku a za Hamleta. " Prestiž českých muzikálů totiž podle něho vážně poškodily některé špatné projekty, a Monte Cristo tak přišel do sponzorsky nepříznivé doby. Značnou část investic do muzikálu nakonec vložil sám Svoboda.

Vstupenky si můžete objednat ZDE.

Monte Cristo je ambiciózní projekt a jeho tvůrci zjevně nemyslí jen na domácí trh. Průlom se jim podařil již s Draculou, který se kromě Slovenska hrál v Soulu, o jeho uvedení se jedná například ve Francii a Německu. "Abyste se mezi muzikálovou extraligu dostal, musíte něco předvést," konstatuje Karel Svoboda. Je prý hrdý na divácký ohlas Draculy i na 260 tisíc prodaných nosičů s jeho hudbou.

Monte Cristo jde právě do premiérového finiše, ale Karel Svoboda má již rozepsaný další titul: Rasputina. K práci na něm ho přizval německý libretista Michael Kunze, jenž patří k muzikálové špičce německy hrajících scén. Napsal tituly Elisabeth a Mozart! a do němčiny přeložil libreta Evity, Cats, Chorus line či Fantoma opery.

Monte Cristo

Hudba a produkce

Karel Svoboda

Texty a scénář

Zdeněk Borovec

Choreografie a námět

Richard Hes

Režie

Jozef Bednárik

Scéna

Daniel Dvořák

Kostýmy

Theodor a Jan Pištěkovi

Obsazení

Monte Cristo

Daniel Hůlka, Marian Vojtko, Jaromír Adamec

Mercedes

Leona Machálková, Vanda Konečná

Faria

Karel Černoch, Josef Zíma

Danglars

Jiří Korn, Martin Pošta

Edmond

Radim Schwab, Ernesto Čekan

Morcerf

Tomáš Bartůněk, Jaromír Adamec

Albert

Bohuš Matuš, Roman Vojtek

Haydée

Iveta Bartošová, Zuza Ďurdiová

Otec Dantes

Karel Fiala, Pavel Veselý

Hospodská

Hana Křížková, Naďa Wepperová

Hvězdy a muzikály se potřebují


Muzikály a hvězdy se bez sebe neobejdou. Takové je nepsané pravidlo muzikálového byznysu - tedy alespoň českého. Někdy populární interpret naláká diváky, jindy naopak úspěšná produkce katapultuje zpěváky do hvězdných výšin. V době draculovského startu Daniela Hůlku nikdo neznal, ale jeho démonicky vysoká postava a operně školený hlas posléze nalomily srdce posluchačů. Draculu si nakonec nikdo nedokázal bez někdejšího studenta pražské konzervatoře Hůlky představit - podobně jako se rockový zpěvák Kamil Střihavka stal symbolem muzikálu Jesus Christ Superstar.

S Draculou vylétla vzhůru i Leona Machálková, absolventka University Palackého v Olomouci, která si pak popularitu ještě pozvedla dvěma alby s filmovými a muzikálovými melodiemi. S Ježíšem zase stoupla prestiž Dana Bárty, jenž se následně blýskl i v české verzi Evity. Přímo na zpěvačkách Lucii Bílé a Báře Basikové je postaveno nynější představení Johanka z Arku.

Muzikály zaměstnaly i zpěváky, na které padal prach zapomnění: třeba Petra Spáleného, účinkujícího ve zmíněné Evitě, nebo Yvonne Přenosilovou, přizvanou do Rusalky. V novince Monte Cristo se objeví dokonce dechovkový veterán Josef Zíma, který kdysi začínal s rock'n'rollem.

"K divácké atraktivitě našeho projektu nepochybně přispívají slavná jména," přiznává Michal Kocourek - producent muzikálu Hamlet, kde kromě Janka Ledeckého účinkují například bratři Tesaříkové, Petra Janů či Bohouš Josef. "Hlediště každého muzikálu plní hvězdní protagonisté, což je u nás známá věc. Je zajímavé, že v Londýně, v New Yorku a dalších muzikálových centrech tomu tak není. Tam se chodí za tituly a za známými autory, nikoli za interprety."

Producent Stanislav Aubrecht, jenž stál u zrodu českých verzí muzikálů Jesus Christ Superstar a Evita, je k úloze hvězd skeptičtější. "Dosáhli jsme s Evitou bez Lucie Bílé průměrného světového ohlasu a hráli jsme ji stejně dlouho jako v Londýně. Náročnější požadavky hvězd proto nemusí být pokaždé adekvátní jejich ekonomickému přínosu pro muzikálovou produkci."

Některé muzikály neuspěly

Úspěch muzikálů Jesus Christ Superstar a Dracula nalákal k divadlu spoustu těch, kteří vycítili šanci, jak vydělat velké peníze. Jenže záhy se potvrdila varovná slova režiséra Petra Novotného. "Kdysi jsem četl statistiku, že muzikálové podnikání patří k nejrizikovějšímu a současně nejvýnosnějšímu na světě," prohlásil v době, kdy chystal Jesus Christ Superstar. "Před ním to byly jen zbraně a drogy."

Jako jeden z prvních si vylámal muzikálové zuby producent Adam Novák, který předtím zabodoval uvedením Bídníků. Jenže pak zkrachoval jeho projekt 451 stupňů Fahrenheita a do zapomnění upadly i Novákovy plány na vybudování muzikálové scény v hotelu Olšanka, kde chtěl uvést Nine od Mauryho Yestona. O producentský comeback se pokusil v Divadle Pyramida s Pomádou, ale ta se hrála pouze od loňského prosince do letošního září. Pomáda se má na zdejší scénu vrátit příští rok - ovšem již v nové produkci.

Málokdo si už dnes vzpomene na Pěnu dní, muzikálový debut Janka Ledeckého. A komu dnes ještě něco řeknou tituly jako Tmavomodrá revue Jaroslava Ježka, Vlčí srdce nebo Mackie Messer - plagiát Havlovy Žebrácké opery? Rusalka Muzikál sice nasbíral na padesát tisíc diváků, ale stál na hliněných nohou produkce zadlužené nákladnou výstavbou divadla Milénium. Příliš dlouho se neudržela ani letošní novinka - cirkusový muzikál Pinokio. Ten doplatil, podobně jako jiné inscenace, zejména na neschopnost svých producentů.

Pak jsou tu ještě muzikály dlouho připravované, dosud nerealizované. V adaptaci Saroyanova Tracyho tygra měla účinkovat skupina Laura a její tygři a Fantom cirkusu byl svázán s tvůrčím okruhem kapely Sto zvířat.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.