Naše recenze Avataru leží lidem v žaludku, shodly se kritičky Spáčilovy

20:21aktualizováno  22. prosince 14:08
Obě se živí psaním o filmu, navíc pod hlavičkou jednoho vydavatele. Před plátnem spolu letos Mirka a Tereza Spáčilovy strávily desítky hodin. Mnohdy se u recenzí shodly, výjimečně se pohádaly. " V podstatě se nejčastěji potkáváme v kině. A tam se nemůžeme vystát, jen když dávají horor," uvedla Tereza.

Mirka a Tereza Spáčilovy | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Odpovědi Mirky a Terezy najdete zde

Kritičky Spáčilovy odpovídaly on-line.

Matka s dcerou v jedné redakci? A navíc z jednoho oboru? Protekce, řekl by jeden. Známosti, dodal by druhý. A co takhle talent a zkušenosti? To už třetího většinou nenapadne. Zdánlivě nepředstavitelná situace, jenže v redakci MF DNES a iDNES.cz nicméně skvěle funguje již více než rok.

Pracovní rozvrhy rodinného tandemu Mirka a Tereza Spáčilovy při on-line rozhovoruSpáčilových jsou si vesměs podobné. Dopoledne se autorky většinou vytratí do kina na projekci, své dojmy si sdělují především u nejočekávanějších premiér. Debata přichází na řadu u konečných procent. "Dej sedmdesát, ať můžu dát šedesát," ozvalo se onehdy u jedno českého snímku. "Šedesát je maximum, a to má kliku, že nedostal jen pade," zní odpověď.

Ve velké míře převažuje vzácná shoda. Naposledy se tak stalo nejen u nejočekávanějšího filmu roku - Avataru. Naprosto totožné názory měly "Spáčilky", jak se tandemu říká mezi kolegy, i u pořadu Stahovák, který uvádí televize Nova. - Čtěte Spáčilová se shodla se Spáčilovou: Stahováku na Nově chybí šťáva

Mirka a Tereza Spáčilovy

Jeden z největších rozporů přinesla třicátnická roadmovie Zoufalci. Dcera matce odporovala přímo v recenzi. "Generačním filmům rádi leccos odpustíme. Tedy za předpokladu, že jsme jejich adresáti a že se v nich také jako tací poznáváme. Film Zoufalci má u mě v obou bodech za jedna: výstižně, nekompromisně, a přitom s lehkostí pojmenovává to, co cítí mnoho dnešních třicátníků. Ano, i já. Takže promiň, mami: jako 'taky zoufalé' mi nezbývá, než být shovívavá," napsala. - Čtěte Generační srážka: Zoufalci mají co říct, promiň mami

V udílení procent má Spáčilová starší jasný systém. "Mám soukromé pravidlo, že 80 procent je za film roku, 90 procent za film desetiletí a 100 procent za film století. Takže pořád čekám," připomněla v chatu.

Příležitostí se nabízejí stovky, přesněji řečeno hned dvě: tolik totiž bývá do roka premiér. "Plus televizní seriály, dokumenty, festivalové snímky... A občas i něco pro soukromou radost," vyjmenovala Mirka Spáčilová část ze své povinné pracovní náplně.

Jako sehranou dvojici je ovšem nejvíce vnímají pořadatelé mezinárodního festivalu v Karlových Varech. Jejich duel, v němž hodnotí soutěžní filmy, se stal mezi tvůrci pověstným. Mirka se navíc letos nechala poprvé přesvědčit a objevila se i v krátkém videu, kterým vyvrcholila série reportáží, moderovaných Terezou, o příjezdu Antonia Banderase do lázeňského města. - Více o karlovarském festivalu najdete ZDE

Pokud jde o kritiku jejich kritik, nejčastěji si v e-mailech a diskuzích čtou, že "samy nic nenatočily, tak nemají právo soudit". Jenže...

S filmem se obě redaktorky setkávají nejen jako recenzentky. Mirka Spáčilová si zahrála hned ve dvou filmech - shodou okolností je oba natočili režiséři Zelenkové. Zdeněk Zelenka má na svědomí Nesmrtelnou tetu, kde ztvárnila Mirka Spáčilová komornou, ve snímku Mňága: Happy End Petra Zelenky si pro změnu zahrála sama sebe, tj. novinářku na tiskové konferenci. Navíc se stala i hrdinkou znělky pro filmový festival v Písku.

Tereza Spáčilová ještě jako dítě "spoluvytvářela obecenstvo" ve filmu Království za kytaru a coby středoškolská studentka si potom vyzkoušela práci klapky na natáčení televizního filmu Zdeňka Zelenky Azrael Anděl smrti. Ve stejném titulu jí byla určena i role pážete mužského pohlaví, ta se ale ve finálním střihu neobjevila (což recenzentka Zelenkovi nikdy neodpustila).

Kdo jsou "spáčilky"

Režisér Jiří Strach a kritička Mirka Spáčilová na karlovarském festivalu (2008)Mirka Spáčilová (*1956)
Absolvovala na žurnalistické fakultě UK obor film a televize. Už během studia pracovala v deníku Svobodné slovo, kam po absolutoriu nastoupila a brzy přešla do kulturní rubriky. Psala o televizi a filmu, jistý čas také o divadle a folkové hudbě, jako členka redakce se podílela na demokratickém hnutí v roce 1989. Když se Čs. strana socialistická i po listopadu 1989 odmítla vzdát Svobodného slova coby svého stranického tisku, přešla do Lidových novin a odtud v půli 90. let do MF DNES. Každou neděli vyváří pro sloužící kolegy oběd a jejím snem je věnovat se psaní detektivek. Miluje suché martini a Jamese Bonda.

Tereza Spáčilová (*1977)
Reportérka Tereza Spáčilová na tiskové konferenci filmu Avatar Studovala FF UK, obor filmová věda. S žurnalistikou začínala v brněnské redakci MF DNES. Poté působila jako scenáristka a dramaturgyně televizního pořadu Letadlo (ČT) a následně si tutéž pozici vyzkoušela na TV Prima v pořadu Prima jízda. Pět let pracovala jako kulturní redaktorka a reportérka časopisu Instinkt. Následující tři roky psala o filmu a divadlu do časopisu Marianne, rok se věnovala televizní tvorbě na TV Nova jako reportérka cestovatelského pořadu Koření. Pravidelně se podílela také na vzniku Festivalového deníku MFF Karlovy Vary a spolupořádala filmové festivaly Indies Prague a Japon Film Prague. Má zkušenosti s prodejem bot, rohlíků, knih a v neposlední řadě s čepováním piva. Redaktorkou iDNES.cz je od roku 2008.

Spisovatel Josef Formánek
Když už to nešlo s pitím ani bez pití. Švehlík vládne filmu z léčebny

O svém boji se závislostí na alkoholu napsal Josef Formánek knihu Úsměvy smutných mužů. Stejnojmenný film s Davidem Švehlíkem v roli spisovatele nyní začíná...  celý článek