Zuza Golińska vystavuje v rámci projektu StartPoint.

Zuza Golińska vystavuje v rámci projektu StartPoint. | foto: Národní galerie v Praze

Národní galerie bez obrazů? Na podzim představuje instalace nebo videa

  • 0
Kdo si Národní galerii v Praze vybavuje hlavně jako klasickou obrazárnu, toho podzimní série výstav, která ve středu začíná ve Veletržním paláci, spíš překvapí. Pokračovat tu bude například Prostor pro pohyblivý obraz, orientovaný na video. Třetí kapitola se tentokrát zaměřuje na dokument ve vizuálním umění.

Také další seriál – Introducing – jde po jiné formě umění než po malbě. Jeho cílem je přibližovat veřejnosti nejmladší uměleckou generaci a poskytovat flexibilní prostor konkrétním kurátorům. Nyní dostala šanci instalace francouzského umělce Renauda Jereze pod taktovkou kurátorky Zuzany Blochové.

Letos poprvé Národní galerie hostí přehlídku ceny Start Point, která od roku 2003 mapuje diplomové práce studentů evropských uměleckých škol. Výstava představuje dvacet vybraných autorů ze třiceti čtyř škol osmnácti evropských zemí, kteří tu návštěvníkům nabízejí performance, instalace nebo videoart.

Přímo pro Veletržní palác byla upravena některá díla z výstavy Silver Lining, která upomíná na čtvrt století existence uznávané Ceny Jindřicha Chalupeckého. A Chalupeckého cena se poslední roky malbou skutečně nehonosí.

Koho tedy lákají obrazy, musí kromě stálých expozic počkat nejméně do pátku, kdy se v Konírně paláce Kinských představí téměř čtyři sta let ztracený obraz Léda s labutí rudolfinského mistra Josepha Heinze staršího a další díla s proslulou malbou související. O týden později budou moci návštěvníci zavítat do Šternberského paláce na Rubensovu Večeři v Emauzích zapůjčenou z madridského Museo del Prado.