Současná nová část stálé expozice je pouze prvním dílem sbírky zahraničního umění. Její pokračování zaměřené na tvorbu 80. a 90. let bude otevřeno na podzim. Vystaveno je 130 obrazů, 60 plastik a 50 prací zapůjčených z Uměleckoprůmyslového muzea a Technického muzea v Praze.
Ředitel Národní galerie v Praze Milan Knížák uvedl, že výstava je zaměřená na méně známá díla, která stojí mimo hlavní umělecký proud. Těžiště je podle něj v tvorbě první poloviny dvacátého století, protože v důsledku komunistického režimu po roce 1948 nemohla galerie nakupovat světové umění v takovém počtu, jak by si přála.
Expozice je v souladu s dějinami dvacátého století rozčleněna do tří časových období oddělených od sebe světovými válkami: 1900 - 1920, 1921 - 1940, 1941 - 1970. Podobně je řešené také architektonické uspořádání výstavy, které je členěné do tří velkých sálů a tří menších kabinetů zaměřených na určité téma.
V expozici je bohatě prezentováno dílo Oskara Kokoschky a důležitým momentem sbírky je obraz Tanec na břehu od Edvarda Muncha, jenž byl zakoupen již na umělcově výstavě v Praze v roce 1905. Zastoupeni jsou také ruští avantgardní umělci, obrazy s náboženskou tematikou Augusta Brömseho, italští futuristé nebo díla Maxima Kopfa.
Důležitými díly sbírky je Kompozice Joana Miró a Panna Gustava Klimta. Sochařství zastupují Georges Minne, Henry Moore, Baltazar Lobo nebo Fritz Wotruba. Slovanské umění reprezentuje například skupina Fluxus. Užité umění představuje zejména skla francouzských umělců, sovětský porcelán z meziválečného období nebo secesní nábytek Gustava Klimta a Josefa Hoffmanna.
Gustav Klimt - Panna |
Nábytek |
Jiří Kolbe: Sedící dívka |
Gustav Klimt: Vodní zámek |
Emil Orlik: Číňanka |
Josef Hoffmann: Sedací souprava |
Obraz Wenzela Hablika |
Albert Bertalan: Interiér s hudebními nástroji |
Joan Miró: Kompozice |
Pohled na instalaci amerického umění |