Cesta k Amorfě v Salmovském paláci je první ze série výstav díla Františka Kupky.

Cesta k Amorfě v Salmovském paláci je první ze série výstav díla Františka Kupky. | foto: ČTK

Zájem o Kupku v Národní galerii vyvrcholí retrospektivou v roce 2017

  • 0
Nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Helena Musilová představila plány do budoucna. Během následujících tří let chce zpopularizovat pražský Veletržní palác a nachystat i velkou retrospektivu Františka Kupky.

Generální ředitel Národní galerie Vladimír Rösel a nová šéfka Sbírky moderního a současného umění NG Helena Musilová představili plány do budoucna. "Veletržní palác, kde je sbírka umístěná, má u veřejnosti katastrofální pověst. Mojí prací bude to změnit," řekla Musilová, která má mandát na tři roky.

Helena Musilová představuje katalog ke Kupkově výstavě Cesta k Amorfě.

"Veletržní palác je ve skutečnosti úžasná budova," rozporuje Musilová názory, že se k výstavní činnosti příliš nehodí. A dodává, že hodlá nově využít také zdejší sbírkový fond architektury.

Ve Veletržním paláci se letos představí dvě retrospektivy: od března to bude výstava sochaře Huga Demartiniho, v květnu potom dílo malíře Jana Kotíka. Už na 20. února připravuje sama Musilová jako kurátorka expozici Štěpánky Šimlové, jež vychází z autorčina pobytu v Barmě.

Znovuobjevený marketing

V dalších letech by se podle Musilové měla NG stát také centrem bádání o Františku Kupkovi. Začalo se výstavou Cesta k Amorfě, jež do 3. dubna trvá v Salmovském paláci a nyní má vzniknout široký mezinárodní kolektiv, jehož práce vyvrcholí Kupkovou retrospektivou v roce 2017. Odborným garantem celého úsilí bude Markéta Theinhardtová z pařížské Sorbonny, jež připravovala i současnou Kupkovu výstavu.

V roce 2016 by měl Veletržní palác například hostit výstavu, která zasadí dílo malíře Bohumila Kubišty do světového kontextu. "Loňský rok prokázal, že jsme schopní připravit pestrý program. Chci na to navázat," tvrdí Musilová.

Helena Musilová dosud pracovala v NG jako kurátorka malby a organizátorka výstavních projektů ve sbírkách 19. století a moderního a současného umění. Připravila a osobně uvedla výstavu českého moderního umění v Soulu. Korejská expozice nazvaná Vzpomínka na krajinu, kterou jsem nikdy neviděl je největším zahraničním počinem od roku 1989.

Generální ředitel Rösel zároveň ohlásil další restrukturalizaci NG vedenou hlavně snahou optimalizovat prostředky galerie, které se tenčí příspěvek od státu. Mimo jiné má být znovu zavedené oddělení marketingu zrušené v roce 2002.