Obraz Madona mezi sv. Kateřinou a sv. Markétou vznikl v polovině 14. století v...

Obraz Madona mezi sv. Kateřinou a sv. Markétou vznikl v polovině 14. století v klášteře Zlatá Koruna. | foto: Národní galerie v Praze

Národní galerie vystavuje madonu úzce spřízněnou s vyšebrodským oltářem

  • 0
Až do konce října bude Národní galerie v Praze lákat na stálou expozici středověkého umění v Klášteře sv. Anežky České také pomocí „díla sezony“. Deskový obraz nazvaný Madona mezi sv. Kateřinou a sv. Markétou vznikl v polovině 14. století a je jedním z klíčových děl počátků českého gotického malířství.

Obraz madony zapůjčený z Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou, do expozice středověkého umění skvěle zapadá. Pochází totiž z cisterciáckého kláštera ve Zlaté Koruně u Českého Krumlova. Ve 14. století byli zlatokorunští cisterciáci exponenty královské moci v jižních Čechách – tedy v regionu, kterému dominoval mocný rod Rožmberků usazený na nedalekém krumlovském hradě. A jedním z nejvýznamnějších uměleckých počinů, který financovali právě Rožmberkové, byl slavný vyšebrodský oltář.

O necelá dvě desetiletí mladší deska ze Zlaté Koruny přitom svým stylem na toto velkolepé dílo zřetelně navazuje a její autor dílo Mistra vyšebrodského oltáře vícekrát očividně cituje. Zlatokorunští cisterciáci se tak touto objednávkou chtěli svým lokálním rivalům na poli umělecké reprezentace přinejmenším přiblížit. Vyšebrodský oltář je přitom asi nejvýznamnější položkou stálé expozice středověkého umění v Anežském klášteře.

Expozice, jež představuje díla z 13. až 15. století na dvou stovkách exponátů, je otevřená denně od 10 do 18 hodin, plné vstupné činí 150, snížené 80 korun. V přízemí je instalována také haptická výstava středověkých sochařských děl pro nevidomé.