Jednu z premiér aktuální sezóny (Dotkni se vesmíru a pokračuj) režíroval Jan Frič, který se stane dalším kmenovým režisérem první scény.

Jednu z premiér aktuální sezóny (Dotkni se vesmíru a pokračuj) režíroval Jan Frič, který se stane dalším kmenovým režisérem první scény. | foto: Národní divadlo

Národní chystá těžkotonážní Maryšu. Sto let státnosti oslaví Libuší

  • 7
První scéna představila plán inscenací pro sezonu 2017/2018. Činohra do historické budovy chystá Maryšu, do Stavovského divadla Fausta. Opera ke sto letům české státnosti připraví nové nastudování Libuše.

Činohra Národního divadla chystá na příští rok pouze jednu premiéru do historické budovy, v květnu zde uvede Maryšu bratří Mrštíků v režii Štěpána Pácla. „Já tomu říkám těžkotonážní klasika. Rozhodli jsme se pro ni nejen proto, že je to hra spojená s historickou budovou Národního divadla. Považuju ji za nejlepší českou hru vůbec,“ svěřil se umělecký šéf činohry Daniel Špinar.

Právě ve Špinarově režii se pak ve Stavovském divadle dočká premiéry britská hra Vítejte v Thébách. Podle Špinara půjde o ostré drama, kde vedle intrik a egoismu hraje roli i idealismus. Na stejném místě dále uvede svou verzi Goetheho Fausta Jan Frič. Mladý režisér, který loni debutoval na Nové scéně kusem Dotkni se vesmíru a pokračuj (recenze zde), se od nastávající sezony stane kmenovým režisérem činohry. Frič před dvěma lety slavil úspěch v Divadle Na zábradlí se svým kusem Velvet Havel, povedená inscenace pobrala téměř všechny Ceny divadelní kritiky za rok 2014.

Vedle Fausta, kterého Špinar označil za další těžkotonážní klasiku, uvede Frič na první scéně ještě kus Zbyhoň!, jež chystá spolu s dramaturgem Milanem Šotkem. Podle Špinara se diváci dočkají mystifikace o záporné postavě českých dějin, jejíž předobraz vychází z Rukopisů. Činohra dále počítá ještě se dvěma premiérami. Jednak kusem Noční sezóna, jenž podle uměleckého šéfa nabídne divákům osobnostní herectví s Janou Preissovou v hlavní roli, a další premiérou bude komedie Jsme v pohodě amerického autora Paula Rudnicka.

Opera chystá mimo jiné premiéru Verdiho Maškarního plesu a Massenetova Werthera, nových nastudování se pak dočká Mozartova Figarova svatba a Verdiho Nabucco. Největší pozornost však bude upřena k nové Libuši, již scéna chystá ke stému výročí založení Československa. „V režii Jana Buriana a se scénografií Daniela Dvořáka. Věřím, že bude státotvorná, jde o současného a bývalého ředitele,“ řekl umělecký ředitel opery Petr Kofroň.

Laterna magika a další změny

Vedle nového šéfa baletu čeká změna i Laternu magiku, ředitel Jan Burian řekl, že divadlo vypisuje konkurz na jejího ředitele. Kromě dlouho plánované rekonstrukce Státní opery, kde se začne pracovat za několik dnů, začalo loni Národní divadlo opravovat další část Anenského kláštera, kde působí baletní soubor a měla by v něm působit také činohra, jež přišla o Kolowratský palác. Chystá se projekt rekonstrukce Nové scény a budovy Themos v jejím areálu, které by se podle Buriana měly začít opravovat po rekonstrukci opery. V plánu má také výstavbu dílen na jiném místě, než jsou nyní poblíž Apolináře. Pozemek již divadlo má.

Zdroj: ČTK

Balet od nové sezony po končícím Petru Zuskovi plně převezme nový umělecký šéf Filip Barankiewicz. V příští sezoně uvede tři premiéry, první z nich bude kompozicí tří choreografů - zahrne inscenaci slavného George Balanchina, Svěcení jara v provedení Glena Tetleyho a nový balet přímo pro Národní divadlo od současného izraelského choreografa Emanuela Gata.

Pro svoji 135. sezonu připravuje Národní divadlo celkem 21 premiér, vstupenky jsou již v prodeji. Je to počet odpovídající posledním letům, přestože divadlu chybí jedna z jeho scén a hraje v náhradních prostorech, jak upozorňuje ČTK. Na repertoáru zůstane 56 inscenací.

Jako příspěvková organizace musí Národní divadlo končit s vyrovnaným rozpočtem, loni z jiné než své hlavní činnosti vygenerovalo zisk přes 15 milionů korun. Diváci si koupili 600 288 vstupenek, průměrná návštěvnost byla 77,8 procenta a soběstačné je divadlo z finančního hlediska z téměř 33 procent. Od sponzorů loni první scéna získala 3,5 procenta svého rozpočtu, tedy asi 35 milionů korun. Díky mecenášům pak získala dalších 2,4 milionu korun.