Russ - herec, scenárista, režisér a producent - se chystá se svou družkou Jennifer k odjezdu na přímý TV přenos jedné z mnoha show, jsou však vyrušeni dvojicí mladíčků Kennym a Jimmym, obdivovateli filmových slátanin, které Russ vyrábí. Kluci se pohybují ve virtuálním světě počítačových her a televizních příběhů, nejsou schopni dost dobře odlišit skutečnost od fikce.
Nudili se, z televize znali adresu boháčova obydlí, rozhodli se tedy známé hvězdy navštívit. Zprvu možná ani nechtěli svým idolům ublížit, situace se však - také díky odkoukanému jednání a odposlouchaným filmovým replikám - komplikuje a příběh nabývá děsivých rozměrů.
V předloze prosvítají pod slupkou dobře napsaného akčního thrilleru průhledně moralizující tendence: tvůrci si své dočasné věznitele ohlupující produkcí vlastně vychovali, nechybí ani náznak analýzy prohnilých intimně-komerčních vztahů mezi hybateli showbyznysu. Zvláště dialog spoutaných partnerů, když je "naprostý šílenci" nechají chvíli o samotě, si říká o proškrtání či úplnou eliminaci.
Jevištní realizace díla je ovšem úctyhodná. V efektní scénografii Jana Duška, vykreslující nevkusnou nabubřelost interiéru, dokážou čtyři pozoruhodné herecké výkony nejen připoutat pozornost diváka, ale také oblomit některé nedokonalosti textu. Suverénní mediální démon Russ v interpretaci Jiřího Štěpničky prezentuje v efektním monologu se stále přepínaným mobilem bohatou škálu suverénního poručníkování profesionálních partnerů, podřízených i milenek.
William Mastrosimone | |
režie |
Michal Dočekal |
překlad | Jitka Sloupová |
scéna | Jan Dušek |
dramaturgie | Lenka Kolihová Havlíková |
dramaturgická spolupráce | Jan Hančil |
hudba | Roman Holý |
kostýmy | Zuzana Krejzková |
hrají |
Jiří Štěpnička |
Stavovské divadlo v Praze | |
premiéra | 29. května 2003 |
Všechny jevištní pohnutky této postavy působí věrohodně. Velké příležitosti využili Jan Dolanský a Michal Slaný, první v partu agresivnějšího "kruťáka" Kennyho, druhý v roli plačtivě retardovaného Jimmyho. Plným nasazením a suverénním zpřítomněním "strašných dětí" ve velkém divadelním prostoru oba talentovaní herci prokázali, že jim místo v souboru první činohry náleží.
Dění na jevišti dynamizuje sugestivní a uměřeně ordinovaná hudba Romana Holého. Ve finále, kdy byznys "vítězí" nad smrtí, se z výšin snáší baterie svítidel, postup, který často používal Petr Lébl. Lze to snad číst i jako režisérův pozdrav zesnulému kolegovi.
Fotografie z inscenace Jako naprostý šílenci. |
Fotografie z inscenace Jako naprostý šílenci. |
Fotografie z inscenace Jako naprostý šílenci. |
Fotografie z inscenace Jako naprostý šílenci. |
Fotografie z inscenace Jako naprostý šílenci. |
Fotografie z inscenace Jako naprostý šílenci. |