Justin Lavash a Monika Načeva

Justin Lavash a Monika Načeva | foto: Pavel Králík

RECENZE: Na novém albu Moniky Načevy se proplétají struny, hlas a slova

• 0
Řekne-li se, že album Milostný slabiky natočilo duo zpěvačky a kytaristy, většina lidí si představí lepší či horší, ale vždycky víceméně tradiční písničkaření. V tomto případě není však nic vzdálenějšího skutečnosti.

Monika Načeva totiž není tradiční zpěvačka a v Praze usídlený Angličan Justin Lavash není tradiční kytarista.

Milostný slabiky

80 %

Monika Načeva & Justin Lavash

Načeva už dřív spolupracovala s kytaristou Michalem Pavlíčkem. Tehdy šlo skutečně o klasický, dalo by se říci poprockový písničkový model. Justin Lavash je podobně technicky disponovaný hudebník jako Pavlíček, jeho přístup k nástroji je však na jednu stranu hráčsky experimentálnější a na druhou stranu, jak vědí posluchači jeho sólové tvorby, hlouběji ukotvený v hudebních kořenech, zejména v blues.

Monika Načeva a Justin Lavash

V projektu s Načevou však uplatňuje zejména první ze svých dvou jmenovaných tváří. Písničky, možná přesněji skladby alba Milostný slabiky nemají až na výjimky pevnou stavbu. Stejně jako ji nemají básně Sylvy Fischerové, které byly použity jako texty.

Některá místa, třeba Dva hrady na skále nebo A potom tam viděla, připomínají dokonce uvolněné melodramatické improvizace. Album je vlastně plynulým tokem emocí, vyjádřených třemi kontinuálně probíhajícími a vzájemně se proplétajícími drahami: zvukem vrstvených a efektovaných kytar, hlasu a slov.

Justin Lavash a Monika Načeva

To, co zjevně dalo Načevu a Lavashe dohromady, bylo právě porozumění v tomto konceptu jakési uvolněnosti, víceméně libovolného pohybu v hudebním materiálu, který je strukturován především rytmem, ale formou jen minimálně. Každý k tomuto přístupu patrně dospěl z jiné strany, Načeva od elektronických ploch a Lavash od blues a jazzu. A nakonec našli společnou řeč.

Ve vzácné shodě s hudební stránkou je i ta textová. Poezie Sylvy Fischerové je originální, rozvolněná, plná pochyb o smyslu vztahů, ale i sebevědomí. To jsou ostatně témata, která Načeva ráda "opracovávala" už v době své spolupráce s básníkem Jáchymem Topolem. A tak i když trojice Načeva - Lavash - Fischerová používá zcela vlastní a nové prostředky, Milostný slabiky jsou logickým pokračováním zpěvaččiny diskografie.