Pro autory i nakladatele jsou tyto žebříčky důležité: vybrané tituly většinou zaznamenají znatelný nárůst prodejů.
Prodej zachránil Pottera
Británii byl favorit znám dlouho dopředu: The Times i The Guardian za knihu roku shodně zvolily novelu Na Chesilské pláži Iana McEwana.
Rozsahem nevelký, avšak nesmírně poetický posmutnělý příběh z Británie 60. let minulého století o nedospělosti, neporozumění a neschopnosti velkorysosti mezi dvěma mladými lidmi sice nezískal Bookerovu cenu, ale i tak se ho prodaly statisíce výtisků.
Ke cti českých nakladatelů slouží fakt, že McEwanův nejnovější počin se objevil i v českém překladu. K mimořádné letošní popularitě autora přispěl i film Pokání s hvězdným obsazením, natočený podle jeho stejnojmenného románu.
Úspěch McEwanova příběhu se však nedá srovnat s literární událostí uplynulého roku číslo jedna: sedmým dílem se završila sága o Harrym Potterovi J. K. Rowlingové. Její přítomnost na seznamech je pak spíše úlitbou síle trhu a celého fenoménu nežli skutečným literárním kvalitám.
McEwanova novela se objevila i na seznamech amerických deníků, ale ankety o knihu roku ve Spojených státech ovládlo jiné jméno. Doposud málo známý Denis Johnson vydal obsáhlý román Strom kouře, špionážní příběh o agentovi CIA, jenž je v rámci plnění služebních povinností vyslán do války ve Vietnamu.
Vleklý konflikt s neslavným koncem pro Ameriku je stále jednou z nejžádanějších literárních látek, a tak není divu, že Johnson za svůj román dostal Národní knižní cenu a je horkým favoritem dubnových Pulitzerových cen.
11. září stále v kurzu
Na dalších místech žebříčků se objevily knihy autorů známých i v České republice, například v pořadí již šestý román Michaela Chabona Unie jidiš policistů, jenž pojednává o fiktivním židovském státě kdesi na Aljašce, či elegie o 11. září Padající muž klasika americké postmoderny Dona DeLilla.
Kritici New York Times či The Washington Post nezapomněli ani na nadějné debuty: temný román Finn Johna Clinche o otci Huckleberryho Finna, zábavný portrét dominikánského imigranta Krátký, ale zázračný život Oscara Waa od Junota Díaze či frašku z prostředí nadnárodních korporací A pak jsme dospěli ke konci Joshuy Ferrise.