Výstavní sály v přízemí zámku obvykle věnuje Muzeum Kroměřížska, které chropyňský zámek spravuje, duchovně laděným výstavám. První výstavou třetího tisíciletí se na zámku v Chropyni stal soubor prací pětice výtvarníků spojených do projektu Sdílení.
VÝSTAVA SDÍLENÍ
Podle Jiřího Grossmanna, iniciátora tohoto projektu, je výstava výzvou k zamyšlení nad sebou samým, nad vlastní existencí a nad existencí celého lidstva. "Měli bychom se naučit sdílet svůj život a svůj osud ve vší lásce, trpělivosti a pokorně s druhými lidmi. Sdílení je cesta lidského chování obsahující úctu, vstřícnost a odpuštění," vysvětluje Jiří Grossmann název výstavy.
V expozici Sdílení se sešli Jiří Grossmann, Eva Králová, Radim Hanke, Pavel Míka a Jiří Melzer. Obrazy malíře Jiřího Grossmana jsou inspirovány především křesťanskou mystikou, najdeme v nich téma Boží rodiny, zobrazení andělů nebo evangelistů. Poněkud kontroverzněji vyznívají obrazy Jiřího Melzera, který maluje především nahé lidské tělo.
Sochař Pavel Míka do Chropyně přivezl plastiky z kameniny. Velké meditativně laděné obrazy a menší zátiší, na nichž se opakuje motiv jablka, vystavuje Eva Králová. Plastiky z bronzu a umělého kamene vystavuje zlínský sochař Radim Hanke. Výstava Sdílení bude v Chropyni do konce července.
Poslední výstavní sál v přízemí je věnován výstavě prací dětí z kroměřížské Základní školy Zachar. Její žáci se vydali na expedici za ostravskými industriálními památkami a zachytili je ve svých výtvarných i psaných pracích.
ZNOVUOBJEVENÝ FILLA
Stálá expozice děl nejvýznamnějšího českého kubisty Emila Filly v chropyňském zámku je už od svého založení v roce 1983 největší celistvou sbírkou prací Emila Filly. I když zde chybí nejslavnější malířovy obrazy, nabízí tento soubor reprezentativní průřez celou Fillovou tvorbou od jeho začátků až po počátek padesátých let.
Letos v létě mohou návštěvníci zámku vidět dva rozměrné obrazy, které Filla vytvořil čínskou technikou rozlévané tuše na přelomu čtyřicátých a padesátých let. "Zachycují výjevy z moravských lidových písní, které Filla dělal koncem života od roku 1949, kdy mu komunisté zakázali malovat kubistické kompozice," říká Helena Sadyková z chropyňského zámku.
Obrazy objevili v červnu pracovníci Muzea Kroměřížska srolované v depozitáři zámku. Ležely tam téměř padesát let a celou tu dobu je pravděpodobně nikdo neviděl. Tyto dva obrazy údajně věnoval Emil Filla počátkem padesátých let městu Chropyně.
"Jejich vlastnictví není dosud vyjasněno. Naše zdroje ale hovoří o tom, že je Filla opravdu koncem života rodnému městu daroval," uvedl starosta Chropyně František Hrabal.
Tehdejší radní ovšem neměli zájem dílo tvůrce zavrženého komunistickým režimem nijak prezentovat, a tak oba obrazy skončily v depozitáři. O jejich dalším osudu a o tom, zda na zámku zůstanou, se rozhodne po vyjasnění vlastnických práv.
Doplňkem expozice Emila Filly je výstava Filla očima dětí, která ukazuje, jak malí návštěvníci muzea vnímají dílo jednoho z nejvýznamnějších českých moderních malířů. Obrázky ve Fillově stylu namalovaly děti ze základní školy v Chropyni.
ZE ŽIVOTA NA HANÉ
Zbývající interiéry zámku jsou věnovány jeho historii a historii Hané. Kdo znal strohé interiéry zámku ještě před několika lety, ocení, že pusté chodby postupně zaplňuje dobový nábytek a zdobené truhlice, které ještě nedávno zapadaly prachem v depozitáři.
V prvním patře mohou návštěvníci v obřadní síni obdivovat vystavenou sbírku zbraní, kordy, halapartny, pušky či kyrysy. Další sály ukazují, jak se na Hané žilo v minulosti, od pravěku až po dobu nedávno minulou. Jednotlivé místnosti nabízejí nahlédnutí do selské jizby, seznámí s tradiční zemědělskou obživou obyvatel, lovem či rybníkářstvím, lidovými stavbami a kulturou na Hané.
Výstava v zámku v Chropyni (17.7.2001) |