Karel Vlach na titulní stránce 5. čísla 1. ročníku časopisu Jazz (1947)

Karel Vlach na titulní stránce 5. čísla 1. ročníku časopisu Jazz (1947) | foto: Archiv Popmusea

Na výstavě v Popmuseu ožijí klikaté osudy „synů nylonového věku“

  • 0
Muzeum a archiv populární hudby otevře v úterý 25. října svou poslední letošní výstavu Synové nylonového věku. Je věnována zakladatelské osobnosti kapelníka Karla Vlacha, jehož sté výročí narození a 25 let od úmrtí si letos připomínáme.

Výstava s podtitulem Dirigent Karel Vlach (1911-1986) a české jazzové a taneční big bandy mapuje historii Vlachova orchestru s důrazem na "zlatou éru" české swingové hudby v protektorátním a předúnorovém Československu.

Pokrývá však i křivolaké cesty Vlachova bandu (a ostatně i celého českého jazzu a populární hudby) v mnohdy krušných letech padesátých i v dekádách následujících.

Jednou z největších zpěváckých hvězd "nylonového věku" byl Arnošt Kavka, přezdívaný Dr. Swing (v bílém saku). Po jeho levé ruce sedí Karel Vlach.

Orchestr Karla Vlacha v roce 1951

Zároveň se autoři výstavy od Vlachova orchestru odrážejí k pátrání po dalších big bandech, které se zapsaly – tu více, tu méně – do historie československé populární hudby v daném období. Nastíní i dobové souřadnice, ve kterých se jejich tvorba a působení odehrávaly.

Orchestr Kamila Běhounka, pravděpodobně v americké okupační zóně Německa v roce 1946

Orchestr Swing Stars v roce 1946. jeho nejznámnějšími členy byli kontrabasista Jan Hammer a pianista Jiří Baur.

Součástí výstavy jsou mnohdy unikátní dobové dokumenty a záznamy, které se vztahují k tvorbě domácích big bandů a době, v níž působily. Návštěvníci budou moci shlédnout také střihový dokument, který přibližuje hudební scénu doby, již spisovatel Josef Škvorecký pojmenoval "nylonový věk".

Reklamní leták Supraphonu na desky Orchestru Karla Vlacha

Ilustrace J. Jelínka k článku o zájezdech Vlachova orchestru v časopise Jazz z roku 1947

Výstava potrvá do 12. února 2012. Je posledním letošním výstavním projektem Popmusea. Předcházely jí výstavy o památných koncertech 90. let 20. století, o Jiřím Schelingerovi nebo o fenoménu hanspaulské bluesové scény.