"Od mé předchozí knížky uplynulo skoro patnáct let; za tu dobu se mnohé změnilo. Tehdy jsem definitivně (?) praštil s novinařinou, začal jsem dělat festivaly a filmy," vzpomíná Melounek v knize, v níž slibuje "něco málo osobního" včetně několika příkladů své dřívější činnosti – "takový pohled z obou stran barikády".
Podotýká však, že měl rád obě etapy i profese, které bývají často v nesmiřitelném vztahu.
"Možná tak člověk pochopí některé věci v hlubších nebo aspoň nečekaných souvislostech. Nebo taky ne. Ale za pokus to stojí. Třeba i proto, že jiný takový blázen se v českém filmu ještě nenašel."
Filmařský univerzál
Publicista Vladimír Novotný v doslovu ke knize přiznává, že pro jejího autora, typického "muže filmu", se těžko hledá jedno pojmenování. "Byl filmový producent, filmový novinář, filmový kritik, filmový organizátor, filmový kumštýř, nikoli v poslední řadě i filmový herec. Možná, že bychom o něm mohli s obdivem a uznáním mluvit jako o filmařském univerzálu," píše Novotný v knize, která nese podtitul Soubor recenzí, rozhovorů s význačnými osobnostmi z oboru a úvah o českém filmovém nebi.