Eric Ross a thereminvox

Eric Ross a thereminvox | foto: archiv

Na thereminvox se chytají tóny ze vzduchu

Jednou z hvězd mezinárodního hudebního festivalu Alternativa, který se uskuteční od 1. do 9. prosince v Praze, bude americký hráč na thereminvox Eric Ross.

Hru na zřídka používaný elektronický nástroj, který vznikl bezmála před stoletím, později inspiroval tvůrce syntezátoru a nyní ve světě i v Česku zažívá svou
renesanci, předvede 3. prosince v Divadle Archa.

"Je to velice komplikovaný instrument a nehraje se na něj lehce. Doslova musíte chytat tóny ze vzduchu," řekl Ross.

Současný thereminvox tvoří krabička skrývající elektroniku vybavená dvěma anténami. Přibližováním a oddalováním pravé ruky od svislé tyče hráči mění výšky tónů, levou zase regulují hlasitost; to vše bez přímého kontaktu s nástrojem. Způsob hry na thereminvox Ross nazývá "vzdušným prstokladem".

Kouzlo s elektromagnetickými vlnami a zvuky vymyslel před téměř stoletím ruský fyzik Lev Těrmen, po emigraci do USA známý pod jménem Leon Theremin. Nástroj představil v Moskvě v roce 1920, poté s ním podnikl úspěšná turné po Rusku, Evropě i USA.

Ve 20. letech se thereminvoxy vyráběly sériově; později na ně však hrálo jen několik desítek hudebníků. Podle Rosse nástroje v Thereminově rodné zemi dokonce ve 30. a 40. letech nechali komunisté ničit.

"Tehdejší filozofie v Sovětském svazu byla, že elektřina je proto, aby se popravovali lidi, a ne, aby se s ní hrála hudba," konstatoval.

Přesto thereminvox z povědomí hudebníků nezmizel. Bohuslav Martinů v roce 1944 napsal skladbu nazvanou Fantazie pro teremin, hoboj, smyčcové kvarteto a klavír; v následující dekádě zase nástroj používali třeba autoři hudby v Hollywoodu na podbarvení klíčových scén v hororech a vědeckofantastických snímcích.

Nástroj později oživil zejména autor syntezátoru Robert Moog, který se pro svůj vynález, který zásadním způsobem ovlivnil budoucnost populární hudby, nechal inspirovat právě principem thereminvoxu.

Popularitu mu počátkem 90. let minulého století přinesl i dokument An Electronic Odyssey režiséra Stevena M. Martina o životních osudech jeho tvůrce, který byl nejen vynálezcem a vědcem, ale i hudebníkem a dokonce špionem.

Ross, který na thereminvox hraje už od poloviny 70. let a pro svůj nástroj napsal řadu skladeb pro jeden až čtrnáct thereminvoxů a nyní pro něj píše dokonce "elektronickou operu", se tehdy s Thereminem na sklonku jeho života osobně setkal.

Českým posluchačům v posledních desetiletích nebyl thereminvox neznámý. Již řadu let jej má ve své stálé výzbroji undergroundová kapela The Plastic People of the Universe.

Popularitu mu loni přinesla také divadelní hra Dejvického divadla Teremin, k jejímuž napsání se autor a režisér Petr Zelenka nechal inspirovat životními osudy jeho vynálezce.

Představitel hlavní role Ivan Trojan se na thereminvox naučil hrát, za ztvárnění své postavy letos dostal cenu Divadelních novin; kritici udělili tuto cenu v kategorii činohra také autoru hry Zelenkovi. Inscenace byla rovněž nominována na Cenu Alfréda Radoka.

,