Josef Váchal, Prales (Duše lesa), 1921

Josef Váchal, Prales (Duše lesa), 1921 | foto: Egon Schiele Art Centrum

Pět pohledů, jediná tajuplná Šumava. Jak ji ztvárnil Váchal či Seidel?

  • 0
Dva klasici – malíř Josef Váchal a fotograf Josef Seidel – a s nimi tři současní tvůrci vystavují díla na jedno téma. Takový je soubor pěti výstav nazvaný Mysterium Šumava, jímž začíná sezona v Egon Schiele Art Centru v Českém Krumlově.

Věnovat se Šumavě v českokrumlovské galerii, to se samozřejmě nabízí. „Téma přírody, zejména pak světoznámého koutu Šumavy, respektive Böhmerwaldu, je v době, kdy se média nepřetržitě zabývají válkou a terorem, nanejvýš vhodné,“ říká ředitelka Egon Schiele Art Centra Hana Jirmusová Lazarowitz. „Připomíná nám krásu našeho regionu a jeho historii jako věčnou inspiraci pro umění i pro každodenní život.“

Umírající a romantická

Fenomén Šumavy v Českém Krumlově představují prostřednictvím umění pěti tvůrců. V prvé řadě jde o legendárního českého malíře a grafika Josefa Váchala (1884–1969), jemuž je v rámci projektu věnovaná největší část. Jeho retrospektiva zabírá úctyhodných tisíc čtverečních metrů a mimo jiné klade důraz na lehce podceňovanou součást Váchalovy tvorby, tedy jeho ex libris.

Ukazuje také dřevorytové cykly z počátku dvacátého století, soubor olejomaleb z 20. let nebo dřevořezby a v neposlední řadě i Váchalovy knihy. Vystavená tu je i ta nejznámější, odborníky řazená mezi nejvýznamnější díla minulého století – Šumava umírající a romantická. Váchal sám nazval své životní dílo experimentem nových technik, kniha má rozměry 65 na 49 cm a váží zhruba 20 kilogramů.

Vynález bratrů Lumierů

Šumavské jezero Laka v roce 1927

Druhým klasikem je Josef Seidel (1859–1935). Jemu zasvěcená výstava nabízí ukázky z rozsáhlého archivu, který obsahuje také tvorbu Františka Seidela, jenž v otcově práci pokračoval do roku 1949.

Snímky z Fotoateliéru Seidel, svého času nejmodernějšího v oblasti, od jehož vzniku letos uplyne 110 let, jsou kronikou života na Šumavě. Seidelovi zachycovali černobílým obrazem věci všední, typické, zdánlivě obyčejné, které nám umožňují lépe si představit realitu života v tomto krásném, drsném kraji. Archiv obsahuje v podobě skleněných desek, negativů nebo pohlednic na 140 tisíc stoletých snímků a nemá v Evropě obdoby. Nyní se představuje v dosud největší šíři.

Na návštěvníky tu čeká ještě jedna vzácnost – Seidelovy autochromy. Tyto barevné snímky vynalezli bratři Lumierové v roce 1903 a Seidel začal techniku používat jako jeden z prvních profesionálních tvůrců na území Čech. Zhotovoval tímto způsobem pohlednice.

Ondřej Maleček, Listonoš

Katharina Dietlinger, Piknik

Karin Pliem, Illumunando

Třikrát jinak

Vedle zmíněných dvou velikánů fenomén Šumavy dokresluje tvorba současných malířů, kteří se pohořím na pomezí tří států nechali inspirovat. Své samostatné výstavy mají v českokrumlovské galerii Rakušanka Karin Pliem (1963), která kromě obrazů nabízí i video a instalace, Čech Ondřej Maleček (1977) a Němka Katharina Dietlinger (1983).

Jejich tvorba má společné téma přírody, ale rozmanité způsoby zpracování. Od jednoduché linie kreseb přes monumentální pastózní malbu až po dynamické obrazy s téměř kinetickou iluzí.

Celý projekt Mysterium Šumava zůstává v Egon Schiele Art Centru až do 1. listopadu. Otevřeno je denně od 10 do 18 hodin a vstupné do celého objektu vyjde na 140, snížené na 90 korun.