Černý jezdec z londýnského muzikálu Pán prstenů

Černý jezdec z londýnského muzikálu Pán prstenů | foto: Profimedia.cz

Muzikálový Pán prstenů musí vydělat miliardu

  • 5
V Londýně se blíží premiéra Pána prstenů, nejdražšího muzikálu v historii West Endu s rozpočtem 25 milionů liber (přes miliardu korun).

Představení, které pro diváky oživí svět hobitů z Tolkienových knih, se připravovalo přes tři roky. Slavnostní premiéra bude v Londýně v úterý.

Aby se co nejvíce přiblížil Tolkienově představě Středozemě, přivedl šéf a spoluautor muzikálu Matthew Warchus na scénu padesát herců. Pro ně je připravena 40 tun vážící otáčivá plošina se 17 výtahy, 500 štítů, 150 zbraní a příslušné hobití vlasové příčesky.

Myšlenka na scénické provedení Tolkienovy obsáhlé ságy zprvu vzbuzovala pochyby. Vždyť i režisér Peter Jackson potřeboval na její filmové zpracování tři díly trvající devět hodin. Tvůrci stáli před problémem, jak monumentální dílo převést do zhuštěné podoby, aby to nebylo pro diváky příliš dlouhé.

Producent Kevin Wallace se nakonec rozhodl pro divadelní představení "podle Pána prstenů". "Museli jsme spíše zůstat věrní svému umění, než se držet předlohy," vysvětlil Wallace. Zhruba polovina příběhu byla vypuštěna. I tak byla první verze muzikálu, uvedená v kanadském Torontu, dlouhá tři a tři čtvrtě hodiny.

Kritika byla tehdy neúprosná, až (jako v případě The New York Times) opovržlivá. Kritik tohoto amerického listu Ben Brantley označil show za "převážně nesrozumitelnou".

Hudba, kterou složili A. R. Rahman a finská folková skupiny Värttinä, byla podle něj pompézní a magická, připomínající "Enyu v ášramu (obydlí hinduistického kajícníka)".

Kus se přestal hrát po šesti měsících a produkce začala uvažovat, jak jej vrátit do Londýna. Tam se předtím nemohl hrát, protože ve městě nebylo dostatečně velké divadlo.

"Otázka zněla, jestli kritici mluví i za publikum. Nechali jsme si proto udělat marketingový průzkum, abychom zjistili, co si diváci myslí," vysvětil Wallace.

Reakce obecenstva byly podle něj spíše pozitivní. Lístky se ale přesto neprodávaly, proto se produkce znovu zamyslela nad délkou. "A začali jsme zkracovat."

Současná verze, která se již hraje v předpremiérách v Theatre Royal Drury Lane, trvá tři hodiny. Warchus a jeho tým nakonec nezařadili většinu politických a historických aspektů a soustředili se více na emoce a podívanou.

Někteří skeptici již muzikál kritizovali jako "křepčící hobity". Ve skutečnosti jsou tam ale jen dva hobití taneční výstupy. Warchus ujišťuje, že nechtěl z muzikálu udělat rozjívenou show lasvegaského stylu.

Kostymér Rob Howell měl těžký úkol, jak znázornit postavy jednotlivých ras a různých velikostí. Řešil to mimo jiné optickými triky - například drobní hobiti nosí oblečení s vodorovnými proužky a mají obrovské boty a lidské postavy boty s vysokými podrážkami.

,