Muzikálovou Tosku zachrání anděl

Beznadějná láska, která už pár měsíců putuje po Itálii. Interpreti v této produkci zpívají na mikrofony, doprovází je natočená hudba, kostýmy navrhl Giorgio Armani, a to včetně červeného prádla, do něhož se v prvním dějství svlékají jeptišky.

To vše by samo o sobě nebylo tak zvláštní. Na newyorské Broadwayi se už před časem objevila Pucciniho Bohéma a Elton John si pohrál s partiturou Verdiho Aidy.

Jenže Itálie je kolébkou opery a mnozí její zastánci si kladou otázku, zda se nezrodil podivný precedens.

S myšlenkou muzikálové Tosky přišel italský rockový hudebník a skladatel Lucio Dalla.

"Po stu letech potřebujeme změnu. Moje Tosca zpívá normálně. Publikum jí rozumí, aniž by muselo mít nos zabořený do libreta," obhajoval v listu The New York Times svůj projekt.

A jak konstatuje americký deník, Dalla vystihl správný moment - italská operní divadla jsou ve složité situaci.

"Když se Luciano Pavarotti, který je přítelem Dally a občas s ním zpívá duety, naposledy poklonil publiku Metropolitní opery, přišla italská opera o svého nejznámějšího vyslance," poznamenal deník.

Italští organizátoři operního života to nepopírají. "Nyní je těžké najít v italských novinách stránku o operním pěvci. Prostor je dáván popovým hvězdám a muzikálům," podotýká manažer významného pucciniovského festivalu Franco Moretti.

Jeho slova potvrzují čísla: od loňska, kdy se poprvé objevila v Římě, zhlédlo muzikálovou Tosku více než 200 tisíc diváků. Zájem publika přiměl některá divadla k tomu, že Dallovu Tosku, která se jinak hrála v prostorách mimo operní domy, pozvala na svá jeviště.

Zanedlouho se Tosca poprvé ukáže i za hranicemi Itálie. Od půlky července do půlky srpna ji bude uvádět festival u rakouského Wörthersee.

Přes velký komerční úspěch málokdo v Itálii věří, že by se popová Tosca natrvalo prosadila na tradičních scénách jako její slavný vzor, jenž patří k repertoárovým trvalkám už od své světové premiéry roku 1900.

Zvláště ne v milánské La Scale, jejíž umělecký šéf Riccardo Muti je zásadním odpůrcem popových verzí klasických děl. Generální manažer La Scaly Carlo Fontana je však opatrnější.

"Myslím, že muzikál je opera naší doby. La Scala je velké muzeum opery, něco jako Louvre. Zda se má více otevřít současnému repertoáru, to je velká otázka," řekl italskému deníku Corriere della Sera.

Interpreti popové Tosky si s těmito problémy nejspíš hlavu nelámou. Tak třeba 24letá představitelka Tosky Rosalina Misseriová, jinak hvězda italské muzikálové scény, v tisku tvrdí, že charakter její postavy zůstává nedotčen.

Připouští nicméně, že Pucciniho Tosku nikdy neviděla na jevišti. V té by mimochodem osud její postavy skončil tragicky: Tosca skočí z Andělského hradu a zabije se. V muzikálu Tosca sice také skočí, ale tím podle očitých svědků představení nekončí. Objeví se totiž anděl s bílými křídly a nesmrtelnou hrdinku vynese zpátky nahoru…

,