Doporučujeme

Islám - Umění a architektura

Islám - Umění a architektura - Islám - Umění a architektura | foto: archiv

Muslimové nestaví jen bomby

Tahle kniha vychází právě včas. Ne kvůli Vánocům, ale proto, že za posledních pět let mohl člověk nabýt z médií dojmu, že jediné, co muslimové umějí postavit, jsou výcvikové tábory džihádistů a špinavé bomby.

Tahle knížka se jmenuje Islám, umění a architektura – ale označovat ji za „knížku“ by byl podvod na případném čtenáři. Když ji zvážíte, zjistíte, že váží skoro čtyři kilogramy.

Přece jen ti muslimové od 7. století vytvořili spoustu hodnotných věcí. Jak s překvapením zjistíte, promítá se to i v našem světě: jejich styl okukovali slavní architekti Le Corbusier a Walter Gropius.

Když vykoumali, jak působivě se dá uplatnit orientální redukce forem v jejich pojetí moderní architektury, navrhli svá nejlepší díla. Islámem se nechali osvítit i vyznavači Bauhausu.

Ale tahle kniha je samozřejmě hlavně o islámu. Je to obrovské dílo: víc než šest set stránek velkého formátu popsalo dvacet orientalistů z Německa, Francie, USA, Británie, Ruska, Tádžikistánu, Kanady, Španělska a Švýcarska.

Je to úctyhodné dílo o umění v poněkud zvláštních mantinelech: islám totiž zakazuje zpodobňování lidí (byť mnohé kresby v knize usvědčují muslimy, že tenhle hřích brali stejně vážně jako pití alkoholu).

Autoři pitvají oblast po oblasti od Maghrebu přes Blízký východ a Indii až po Střední Asii. Nejdřív dějiny a potom vždy, jak se historie, války a politika promítly do staveb, vzorů a užitého umění.

Proč je minaret úzký?
Tak třeba zjistíte, proč jsou stavby ve Střední Asii tak obrovské, zatímco ty v arabském světě jsou spíše křehké: každý vůdce totiž chce promítnout svou moc do zdí.

Novodobí diktátoři stavěli přehrady nebo paláce kultury – a Timur, jenž byl pánem území od Malé Asie po Indii, nechal vystavět své hlavní město Samarkand v podobně pompézním stylu, jako chtěl mít později Hitler Germanii.

V některých částech  Středozemí se zase raní muslimové inspirovali hranatými tvary řeckých a římských majáků. Jinde bylo málo stavebního materiálu, tak musely být minarety úzké a kulaté, protože taková konstrukce lépe drží než pravoúhlá.

Dozvíte se také, že jemné islámské ornamenty vznikly vlastně jako z nouze ctnost, protože v islámském náboženském umění nebylo místo pro obraznost, snad kromě zpodobnění ráje.

Tahle knížka s nádhernými ilustracemi není na přečtení od začátku do konce, spíš na občasné pročítání a prohlížení. Tím déle potěšení vydrží, protože tohle umění je rafinovaně jemné jako tančící odaliska.

M. Hattstein, P. Delius a kol. - Islám
Slovart, Praha 2006, počet stran 640, cena 999 korun
Hodnocení MF DNES: 90%

,