Mou vlast bude dirigovat Japonec

České filharmonii bude patřit nedělní zahajovací koncert 57. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Jak velí tradice, zazní cyklus symfonických básní Bedřicha Smetany Má vlast. Poprvé jej však bude před pražským publikem řídit japonský dirigent Ken-Ičiro Kobajaši. Stálý host našeho prvního orchestru odstartuje maraton více než padesáti koncertů a divadelních představení, které nejstarší a největší český festival věnovaný klasické hudbě naplánoval až do 3. června.

Televize bude

Na rozdíl od loňského roku, kdy poprvé po mnoha letech Česká televize zahajovací koncert nevysílala, se letos přímý přenos uskuteční, a to na ČT 2 v rámci komponovaného pořadu Večer na téma… Nové vedení Pražského jara v čele s Romanem Bělorem chce navíc v příštích letech oživit dosud spíše stagnující vztahy s tímto veřejnoprávním médiem. „Výhledově už jednáme s umělci o poskytnutí práv k rozhlasovému a televiznímu vysílání,“ uvedl ředitel.

Pro letošek se kromě přenosu zahajovacího koncertu počítá se záznamem večera tureckého klavíristy Fazila Saye. Pořízeno však bude i několik speciálních obrazových dokumentů. Tak třeba společnost AfiS s režisérem Pavlem Kouteckým chystá dvacetiminutový dokument o zrodu, přípravě a provedení dvou opusů, složených na objednávku Pražského jara: oratoria Sylvy Bodorové Juda Makabejský, které zazní v katedrále sv. Víta, a skladby Subida moravského autora Petera Grahama, jejíž premiéru - spolu se skladbami Johna Cage a Louise Andriessena - provede 18. května v Thámově tovární hale v Karlíně soubor MoEns, dříve známý jako Mondschein.

Vyprodáno ještě není

Zatímco úvodní Má vlast je tradičně vyprodána, na některé další, a to leckdy velmi atraktivní koncerty ještě vstupenky zbývají. Ředitel Bělor nepopírá, že jej to v některých případech překvapuje, odmítá však souvislost s cenami. „Vyšší ceny se týkají pouze některých koncertů a určitých kategorií. Záleží také na kapacitě sálu - máme zkušenost, že třeba Smetanova síň se z poloviny prodá rychle, pak prodej postupně dobíhá,“ podotýká ředitel.

Pražské jaro letos zavedlo dvojí systém prodeje lístků. Cenově zvýhodněný objednávkový prodej, který probíhal do poloviny února, byl doplněn volným prodejem v síti Ticketpro za plnou cenu - ta byla přibližně o pět set až tisíc korun vyšší. Bělor také zdůrazňuje, že menší zájem leckdy vyplývá spíše z nízké informovanosti české veřejnosti, která nemá přehled o zahraniční hudební scéně.

Na to doplácejí mimo jiné písňové recitály, které jsou v letošním programu hned čtyři - a to se špičkovými interprety. „Když v New Yorku vylepíte plakát třeba se jménem Matthias Goerne, je za chvíli vyprodáno. U nás nikoli. Naproti tomu koncert Magdaleny Kožené byl beznadějně vyprodán už dlouho dopředu,“ zdůrazňuje Bělor. Přitom za nejdražší lístky na recitál světoznámé české mezzosopranistky platili zájemci ve volném prodeji až 2400 korun.

,