Moravská metropole nabízí výstavní žeň

Projít všechny současné aktuální výstavy v Brně je na celý den, možná i na déle. Zatímco v Praze se letní výstavní čas odvíjí spíš v nečinnosti, v moravské metropoli je rušno. Kromě rozsáhlého mezinárodního projektu Bienále grafiky nabízejí galerie i jiné zajímavosti.

V soukromé Galerii Brno je otevřena výběrová retrospektiva významného autora brněnského regionu Dalibora Chatrného. Jeho abstraktní minimalistická tvorba patří k tomu nejlepšímu experimentálnímu umění, které u nás od 60. let minulého století vzniklo.

Výstava zahrnuje nejstarší bezpředmětné dřevořezy, dále práce s reliéfními povrchy z nalezených elementů, průkopnické Magnetové kresby, malby z autorova konkretistického období a práce s obrušovanými uhly z 90. let.

Zajímavé jsou i Chatrného koláže, které vznikly trháním jeho vlastních starších prací, nebo odlitky vlastní tváře. Galerie Brno vydala také obsáhlou monografii Dalibora Chatrného s mnoha texty a komplexními ilustracemi všech etap autorova díla. Dům umění bude pokračovat Chatrného výstavou u příležitosti jeho osmdesátých narozenin.

Ukázkou špičkové malby mladších autorů z 90. let je výstava Soukromá vášeň v Domě pánů z Kunštátu, která představuje obrazy ze sbírky Richarda Adama. Tento sběratel se zaměřuje na současnou scénu, kterou už léta sleduje, a jako jeden z mála dokáže rozpoznat kvality konkrétních věcí.

Podobné obrazy navíc nelze najít v galeriích ani na českém trhu. Někteří z autorů totiž nedávno dostudovali a vystavují jen skromně. Kolekce je reprezentativní ukázkou malby posledního desetiletí i důkazem sběratelovy dobře směrované vášně.

Vystaveny jsou například práce Jana Merty, Vladimíra Skrepla, Petra Pastrňáka, Petra Písaříka, Milana Saláka, Jakuba Špaňhela, Markéty Vaňkové nebo Ivana Voseckého… Výběr ze soukromé sbírky víceméně supluje chybějící činnost státních institucí a je lekcí pro ty, kteří mají pocit, že se v současné malbě neorientují. Výstava je otevřena do 8. srpna.