Morávek chce ze své nové inscenace, která má dnes premiéru, rozstříknout do publika tresť šedesátých let. Příprava trvala dva roky. Nejdříve musel získat Formanův souhlas, potom udělat konkurz na blondýnky a konečně bezmála tři měsíce zkoušet. K jevištní adaptaci Lásek, příběhu o iluzích a hlavně jejich ztrátě, divadlo dokonce vykupovalo čtyřicet let staré oděvy.
"Klíčovou schůzku s Milošem Formanem zprostředkovali jeho synové Petr a Matěj," vzpomíná Morávek. Světově proslulému filmaři se prý zalíbil film Nuda v Brně. Navíc Morávek už dřív přivedl na jeviště jiný magnet české nové vlny - v Hradci Králové uvedl na jeviště Formanovo Hoří, má panenko. A Forman nyní opět svolil...
S Dubčekem a Brežněvem
Na Provázku však nechtějí těžit z popularity geniálního snímku o prosté Aničce, která při cestě za svou láskou přijde v Praze o nejednu ze životních iluzí. V inscenaci, která bude podle tajnosnubného sdělení režiséra delší než pětasedmdesátiminutový film, ale kratší než jeho čtyřhodinoví Dostojevští, jde o krach iluzí naivní dívky v kontrastu se ztrátou nadějí společenských.
Morávek totiž děj filmu z roku 1965 dovedl ještě o tři roky dál. V komedii s hořkým koncem tak dojde i na okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy. Není to však samoúčelné gesto. "Myslíme si, že už film obsahuje tušení toho, co se v roce 1968 stane," říká dramaturgyně Bára Vrbová.
Atmosféru opěvovaných i zatracovaných "sixties" před diváky tentokrát rozsazenými na dvě protilehlé tribuny však nepřinesou pouze dobové oděvy. "Podstatnou součást inscenace tvoří snová intermezza mapující vzrůstající euforii a uvolnění šedesátých let," vysvětluje dramaturgyně. A tak Morávkův inscenační tým využil autentické dokumenty bouřlivého roku 1968.
Půjde například o záznam telefonického rozhovoru Alexandra Dubčeka s Leonidem Brežněvem, kteří si volali ohledně plnění dohod z Čierné nad Tisou a Bratislavy. Oba politiky zosobní na jevišti herci Tomáš Sýkora a Jan Kolařík. A skutečných historických figur se tady objeví víc, například diplomat, germanista, kafkolog a vůdčí postava pražského jara 1968 Eduard Goldstücker nebo mladá zpěvačka Pavlína Filipovská.
"Dojde také na reálnou korespondenci režisérova tatínka i úvodní prohlášení vznikajícího Divadla Husa na provázku," dodala Vrbová. Divadelní značce Provázek je letos právě čtyřicet let. I přes tuto dobovou pěnu dní však půjde o trable kolem lásky. Hrdinkou příběhu je mladá dělnice z malého města, která hledá pravou lásku. Na taneční zábavě se sblíží s muzikantem Mildou, později za ním přijíždí do Prahy a ubytuje se u jeho překvapených rodičů. Mladík však o dívku už nemá zájem. V Brně se Mildou stane herec Robert Mikluš.
Dvě Aničky
V titulní roli plavovlásky Aničky, kterou ve filmu hrála Hana Brejchová, se budou střídat herečky Anežka Kubátová a Anna Duchaňová, které vzešly z konkurzu. Před Morávkovým vybíravým zrakem se o hlavní roli ucházely tři desítky sličných zájemkyň.
"Já už tady byla v konkurzu na angažmá před rokem. Teď jsem dopředu posílala fotky a ani nevadilo, že nejsem blondýna," usmívá se vystudovaná pražská loutkoherečka Duchaňová. Se svou hrdinkou sdílí jméno Anička. Její pomyslná konkurentka ještě zkoumá herectví na brněnské JAMU.
"Člověk v Brně studuje a do některých divadelních domů je zkrátka platonicky zamilovaný," komentuje svou účast v konkurzu třiadvacetiletá Anežka Kubátová. Morávek prý nechtěl využívat neherce, jak to naopak často a mistrně dělal Forman. "Musely působit přirozeně, nikoliv jako školené profesionálky," říká na adresu svých dvou objevů režisér. A tak prý nakonec nebylo ani na škodu, že Duchaňová je bruneta.
"Je to důkaz, že talent je důležitější než barva vlasů. A jedna z premiér se bude jmenovat Lásky jedné tmavovlásky," vtipkuje Morávek, který si původně brousil zuby na znamenitou filmovou komedii Světáci, ale Provázek předběhla Bratislava.
Havel a snad i Kundera
Lásky jedné plavovlásky odstartují v Provázku projekt Perverze v Čechách. Podle Morávkových plánů půjde o trojdílný seriál. Fenomén šedesátých let vystřídá příští rok Kabaret Havel, což bude vlastně montáž z dramatických textů někdejšího českého prezidenta. Na divadelní tapetu se tak dostanou sedmdesátá a osmdesátá let. Vrcholem by mělo být představení na téma některého z románů Milana Kundery.
"Ten nám to zatím nedovolil. Ale ani nezatrhl," svěřuje se Morávek. S nejznámějším českým spisovatelem současnosti nyní Provázek vede korespondenci.