"Monkey Business není jen můj projekt, ale regulérní kapela, která má stejně jako J.A.R. svoji filosofii. Zpěvákovi Matějovi Ruppertovi nemusím vysvětlovat, kdo je Herbie Hancock a stejně tak pianistovi Ondřeji Brouskovi," vysvětluje Holý. Jedenadvacetiletého Rupperta, jenž zpívá s černošským apetitem, a osmnáctiletého Brouska kapelník vyzdvihuje do popředí jako talenty, kteří rozproudili českým funkovým harcovníkům krev v žilách. "S Pavlem Mrázkem a Martinem Houdkem jsme tři roky čekali na dobrého zpěváka, jenž není provařený v hloupých projektech, má názor a je spolehlivý. Bez něho by tahle muzika neměla smysl," říká Holý. "Zpíval jsem v bigbítové kapele, ale nebavilo mě to. A tak jsme s mladými lidmi z křesťanské organizace YMCA založili skupinu, ve které jsme se kostrbatě pokoušeli o funk. Basista Pavel Mrázek, se kterým dělám v práci, se byl podívat na našem koncertě a pak mě pozvali na zkoušku Monkey Business," vzpomíná Ruppert. "Najít si cestu k takovéto hudbě trvá strašně dlouho. Ale když to vyjde, výsledkem je lehkost nabitá silnou energií, asi jako když hrajete s prstem v nose. Ale musí za tím být zkušenost. Je to dřina, těžší než celý bigbít dohromady, než se sestava ustálí a všechno secvakne dohromady," vysvětluje Holý. Lidi, kteří mají funk rádi, o sobě vědí, a v téhle muzice se asi nakonec potkají. Jsou jak magnety.
TŘI ROVINY MONKEY BUSINESSU
Slovní spojení Monkey Business neboli Opičí kšeft odráží sebeironii i vnitřní humor kapely. Obal desky vypadá jako filmový plakát s hlavním názvem Monkey Business a podtitulem Why Be In When You Could Be Out. Hlavními hrdiny fiktivního filmového příběhu je zpěvák Matthew Ruppert a pianista Andrew Brousek, kteří uprchli z vězení společně s herečkou Rachel Welchovou. Oba hrdinové prožívají různá dobrodružství: ukradnou auto, jdou do zastavárny, aby prodali zcizené zlato... "Why Be In When You Could Be Out, proč být vevnitř, když můžeš být venku - třeba z vězení. To je jedna možnost, k níž se váže i náš příběh. Druhá varianta zní: proč být v Česku, když to můžeš zkusit venku. To je narážka na naše spojení s americkými muzikanty. A pak je tu další rovina. Trendy a módní časopisy diktují, co si vzít na sebe nebo co poslouchat, abychom byli in. Jesli neposloucháš Chemical Brothers, jsi úplně out. To nám dnes v Čechách všichni radí. Na tak zůstaneme out," míní Holý v reakci na trendové uvažování.
Američana Freda Wesleyho, jenž spolupracoval s Jamesem Brownem, George Clintonem, B.B. Kingem a který ve studiu v Černošicích aranžoval dechové nástroje, kapela bere jako kmotra. "Poslal jsem mu nahrávky a jeho reakce byla úžasná. Přijel. Říkal, že naše sekce hraje tak dobře jako lidi, se kterými pracuje. Potěšil nás, i kdyby to byla ze čtyřiceti procent zdvořilost," říká Holý. Kytaristu Davida Williamse pomohla získat zpěvačka Darina Rolincová, která s ním v Los Angeles pracuje na své desce. Dala mu album Sexy Dancers, když chtěl slyšet její nahrávky. Řekla, že je natočila s kamarády v Čechách. Překvapený Williams pak album pouštěl na večírku přátelům a uvedl je slovy: "Takhle se dělá funk v Čechách". Pak poslal Holému pozdrav: drahý Romane, líbí se mi tvá hudba a těším se na brzkou spolupráci. Tvůj David Williams. "Na druhé straně papíru je seznam lidí, se kterými dělal, od Madonny a Arethy Franklinové až k Hancockovi," líčí nadšeně Holý. Nakonec vytížený Williams natočil své příspěvky doma v Los Angeles a do Prahy poslal nahrávku poštou. "V životě jsme spolu nemluvili. On pouze slyšel naši muziku, a to mu stačilo," dodal Holý.
Oba hostující Američané prý snížili honorářové požadavky na minimum. "Vzali si 1500 dolarů za nahrávku jedné písně. Pro ně je to mizivá cena, ale pro nás je to hodně. Díky firmě z Anglie, která podporuje funk na celém světě, jsme jejich honoráře zvládli," říká Holý.
NEJSME ŽÁDNÍ ŽOLDNÉŘI
"Ukočíruje" Holý současně J.A.R. i Monkey Business? "J.A.R. je mateřská funková loď, z které si každý může odskakovat kam chce. Kluci z J.A.R. tuhle kapelu přijali. Dan Bárta se těší, že v Matějovi najde pořádného konkurenta. Není mezi námi řevnivost," tvrdí Holý. A co když mu zpěvák uteče k muzikálům? "Odmítám tyto aktivity. Uznávám jedině muzikál Hair, a to ještě ve filmovém podání Miloše Formana. Všechno ostatní mi přijde jako prapodivná opera," říká razantně Ruppert. "Matěj není protažený sto kapelami a sto muzikály. Je to člověk zrozený do funku. Nic jiného dělat nebude," prohlašuje kapelník a zpěvák přikyvuje: "Vždycky mě to bude naplňovat. Je příjemné, když si vydělám nějaké peníze, ale není to první věc. Nemůžu říct, že se nutně chci muzikou živit. Dík patří rodičům, kteří mě podporují, ale je to moje zábava. Kdyžtak si najdu další práci". Holý: "Kolegové říkají nájemným muzikantům žoldnéři. My nejsme žádní žoldnéři, nebudeme se rozmělňovat v jiných kapelách. Lidé Matěje neuvidí nikde jinde, než na koncertu Monkey Business".
Monkey Business prý bude drsnější než sestava J.A.R., která svého kapelníka přehlasovala, když se rozhodovalo o tom, zda jít či nejít na březnový ceremoniál výročních hudebních cen. "Věci které pomůžou desce a my se nepropadneme hanbou, uděláme. Když nám zahrajou v televizi klip, budeme rádi, ale nepůjdeme nikam poskakovat na playback," míní Holý. I k živému hraní na letošních výročních cenách má mnoho výhrad. "Zvuk byl špatný. Televize to ještě neumí dělat. Kromě toho si myslím, že výroční ceny jsou umělá záležitost. My v tom nejedeme. Když se od někoho na ulici dozvíme, že jsme vyhráli nějaké ceny, řekneme: to je super, přijďte večer na koncert. Tam vám to chceme sdělit..."
Kapelu Monkey Business nyní zaměstnává příprava koncertů, které se rozeběhnou od 28. dubna. "Chceme mít dvoje klávesy, budeme s Brouskem sedět naproti sobě a hecovat se jako kdysi dva polští muzikanti Jacek a Vacek," těší se Holý. Koncertním hostem kapely bude zpěvačka Tonya Gravesová z taneční skupiny Liquid Harmony.