Hudba se do kariéry Moniky Načevy, která více než deset let působila v legendárním divadle Sklep, vloudila nenápadně, ale už od poloviny devadesátých let patří Monika neodmyslitelně k progresivnější části české hudební scény.
Debutové album Možnosti tu sou... vyšlo v roce 1994 za spoluprodukce Michala Pavlíčka a Tomáše Věrčáka. Radost z alba měli především příznivci rockového zvuku a měla překvapivý obchodní úspěch.
Původní kapela se kvůli rozdílným hudebním ambicím rozpadla a trvalo dva roky, než Monika našla novou partu muzikantů - Martina Chlupa, Michala Kovala, Vladimíra Pechu a Jiřího Trnavského. Na přelomu let 1995 a 1996 natočila kapela své druhé album nazvané Nebe je rudý. Rockovou hudbu na tomto albu do značné míry nahradily experimenty s vlivy moderní elektronické hudby, zejména s trip hopem. Album produkoval Jan P. Muchow. Stejně jako u debutového alba byl autorem textů Jáchym Topol.
Během příprav třetího alba se i tato sestava rozpadla. Zůstal jen Vladimír Pecha a přišel anglický DJ Gus - mladý Londýňan, který se rozhodl několik let strávit ve středu Evropy a zde rozvíjet své hudební vize. Načeva se nasměrovala do vzrušujících hudebně experimentálních vod. Po dlouhých peripetiích a vyčerpávajícím sedmiměsíčním nahrávání bylo v pořadí třetí album Mimoid připraveno k vydání. Vládla ji zvláštní, lehce ponurá atmosféra se znatelným vlivem break beatu - Načeva znatelně hudebně potemněla. S nahráváním alba Mimoid Načevě také výrazně pomohl Dušan Only One, člen nejlepšího domácího drum´n´bassového projektu Ohm Square.
Po vydání Mimoidu se Načeva odmlčela, neobjevovala se na koncertních pódiích, zanechala také dalších uměleckých aktivit. "Moje dítě, to je dostatečná umělecká aktivita," směje se s odstupem zpěvačka. Ale již brzy po narození dítěte Načeva opět uvažuje o nových nahrávkách. Po dvou letech příprav vyšlo čtvrté řadové album Načevy Fontanela (2001). "Skladby vznikaly nejprve u mě doma - přednášela jsem Vláďovi své texty, rozebírala pocity, které bych v jednotlivých skladbách chtěla mít obsaženy a Vláďa se je snažil převést do hudební podoby.”
Tentokrát se Monika obešla bez pomoci Jáchyma Topola a texty na albu jsou čistě její prací. Jde o dosud nejintimnější a nejdůvěrnější nahrávku této zpěvačky. Akustické nástroje, proplétající se celým albem, patří dvěma členům přední české ethno kapely Hypnotix, manželům Michalovi a Miladě Dittrichovým. Právě v jejich studiu Prána album vznikalo.
Monika Načeva během on-line rozhovoru v redakci iDNES. |
Monika Načeva během on-line rozhovoru v redakci iDNES. |
Monika Načeva během on-line rozhovoru v redakci iDNES. |
Monika Načeva během on-line rozhovoru v redakci iDNES. |