Monika Načeva: Všem se nezavděčím

Zpěvačka Monika Načeva zavítala v den svého svátku na on-line rozhovor se čtenáři iDNES. Ve čtvrtek Načeva vystoupí v pražském Paláci Akropolis na svém posledním pražském koncertě před odchodem na mateřskou dovolenou. "Těhotenství mi zatím dává velkou sílu při koncertech," uvedla zpěvačka, která se chce v životě zabývat jen tím, co jí zajímá. "Dělám muziku ze sebe a přes sebe ji posílám ostatním lidem. Vím, že se nemůžu zavděčit všem," dodala zpěvačka.

Odpovědi Moniky Načevy najdete ZDE.


Hudba se do kariéry Moniky Načevy, která více než deset let působila v legendárním divadle Sklep, vloudila nenápadně, ale už od poloviny devadesátých let patří Monika neodmyslitelně k progresivnější části české hudební scény.

Debutové album Možnosti tu sou...  vyšlo v roce 1994 za spoluprodukce Michala Pavlíčka a Tomáše Věrčáka. Radost z alba měli především příznivci rockového zvuku a měla překvapivý obchodní úspěch.

Původní kapela se kvůli rozdílným hudebním ambicím rozpadla a trvalo dva roky, než Monika našla novou partu muzikantů - Martina Chlupa, Michala Kovala,  Vladimíra Pechu a Jiřího Trnavského. Na přelomu let 1995 a 1996 natočila kapela své druhé album nazvané Nebe je rudý. Rockovou hudbu na tomto albu do značné míry nahradily experimenty s vlivy moderní elektronické hudby, zejména s trip hopem. Album produkoval Jan P. Muchow. Stejně jako u debutového alba byl autorem textů Jáchym Topol.

Během příprav třetího alba se i tato sestava rozpadla. Zůstal jen Vladimír Pecha a přišel anglický DJ Gus - mladý Londýňan, který se rozhodl několik let strávit ve středu Evropy a zde rozvíjet své hudební vize. Načeva se nasměrovala do vzrušujících hudebně experimentálních vod. Po dlouhých peripetiích a vyčerpávajícím sedmiměsíčním nahrávání bylo v pořadí třetí album Mimoid připraveno k vydání. Vládla ji zvláštní, lehce ponurá atmosféra se znatelným vlivem break beatu - Načeva znatelně hudebně potemněla. S nahráváním alba Mimoid Načevě také výrazně pomohl Dušan Only One, člen nejlepšího domácího drum´n´bassového projektu Ohm Square.

Po vydání Mimoidu se Načeva odmlčela, neobjevovala se na koncertních pódiích, zanechala také dalších uměleckých aktivit. "Moje dítě, to je dostatečná umělecká aktivita," směje se s odstupem zpěvačka. Ale již brzy po narození dítěte Načeva opět uvažuje o nových nahrávkách. Po dvou letech příprav vyšlo čtvrté řadové album Načevy Fontanela (2001). "Skladby vznikaly nejprve u mě doma - přednášela jsem Vláďovi své texty, rozebírala pocity, které bych v jednotlivých skladbách chtěla mít obsaženy a Vláďa se je snažil převést do hudební podoby.”

Tentokrát se Monika obešla bez pomoci Jáchyma Topola a texty na albu jsou čistě její prací. Jde o dosud nejintimnější a nejdůvěrnější nahrávku této zpěvačky. Akustické nástroje, proplétající se celým albem, patří dvěma členům přední české ethno kapely Hypnotix, manželům Michalovi a Miladě Dittrichovým. Právě v jejich studiu Prána album vznikalo.

Monika Načeva během on-line rozhovoru v redakci iDNES.

Monika Načeva během on-line rozhovoru v redakci iDNES.

Monika Načeva během on-line rozhovoru v redakci iDNES.

Monika Načeva během on-line rozhovoru v redakci iDNES.