Vincetiho domněnky, které podle agentury AP představil před několika dny novinářům, jsou dalším přírůstkem k řadě teorií, podle nichž jde ve skutečnosti o portrét muže.
Vinceti se domnívá, že na obraz měl hlavní vliv Leonardův učedník Gian Giacomo Caprotti, zvaný též Salai. S Leonardem pracoval od roku 1490 po víc než dvě desetiletí, přičemž vztah mezi oběma muži byl "dvojznačný". Většina historiků umění se pak podle AP shoduje, že učedník a umělec byli milenci.
Kdo stál modelemObvykle se uvádí, že Mona Lisa je portrétem Lisy, manželky florentského obchodníka Franceska del Giocondo. Podle vědce nelze vyloučit, že Lisa mohla být jedním z prvotních zdrojů inspirace. Leonardo však mohl podléhat i jiným vlivům. Portrét prý mohl vzniknout například pod vlivem Beatrice D'Este, manželky milánského vévody, pro jehož dvůr Leonardo na konci 15. století pracoval. |
Salaiem jsou prý inspirována i další Leonardova díla včetně obrazu Svatého Jana Křtitele nebo obrazu inkarnovaného anděla, kde se shodně objevuje podobizna muže s kudrnami. Moně Lise se prý mimořádně podobají jeho nos a ústa.
"Salai byl Leonardovým oblíbeným modelem," řekl Vinceti novinářům. "Leonardo určitě zachytil některé rysy Salaiho do závěrečné verze Mony Lisy," tvrdí vědec, který se nedávno nechal slyšet, že v obraze zatíženém symboly odhalil písmena a cifry. Mohlo by prý jít o nová vodítka k určení postavy na obraze nebo k datování jeho vzniku.
Podle dosavadních názorů Leonardo začal pracovat na Moně Lise v roce 1503. Vinceti však nevylučuje, že obraz začal malovat již na konci 90. let 15. století během svého pobytu v Miláně.
Někteří vědci zůstávají ke spojitosti Salaie s Monou Lisou skeptičtí a považují ji za "nepodloženou". Podle odborníka na Leonardovo dílo Pietra Maraniho lze důkazy o tom, že Lisa byla původní modelkou, najít v nejméně třech historických dokumentech. Domnělý milenec italského mistra Salai pak prý nefiguruje na žádném z dosud známých Leonardových děl.