Hlavní tváře inscenace Mnoho povyku pro nic | foto: Divadlo Bez zábradlí

RECENZE: Žilková v uniformě hraje Shakespeara i za náletů luftwaffe

  • 1
Mnoho povyku pro nic, kde se vedle dalších objevila Veronika Žilková, Roman Zach či Martin Zbrožek, pojali v Divadle Bez zábradlí ve velice netradiční formě.

Aby toho Shakespeara, od jehož smrti letos uplynulo 400 let, nebylo málo, zinscenovali v pražském Divadle Bez zábradlí komedii Mnoho povyku pro nic. Místo tradičního soužení Claudia a Hery však přišel hostující režisér Guy Roberts s překvapivým nápadem pojmout Shakespearovu hru jako rozhlasový přenos z druhé světové války. Opřel se o překlad Martina Hilského.

Před diváky se tak k plotu z mikrofonů postaví jedenáct herců v uniformách, aby je přenesli do doby bitvy o Británii. Zatímco venku hrozí další nálety luftwaffe, ve studiu se letci a sestřičky snaží obyvatelům Londýna děsivé chvíle zpříjemnit alespoň v rámci éteru BBC.

Mnoho povyku pro nic

75 %

Divadlo Bez zábradlí

premiéra 20. května 2016

režie: Guy Roberts

hrají: Lucie Benešová, Roman Zach, Karel Heřmánek ml. / Štěpán Benoni, Petr Pospíchal, Nikol Kouklová / Vanda Chaloupková / Anna Stropnická, Veronika Freimanová / Dana Morávková, Veronika Žilková, Martin Zbrožek, Anežka Rusevová / Kristina Sitková, Zdeněk Dušek

Spolu s herci přinesl Roberts, který je jinak šéfem anglickojazyčného souboru Prague Shakespeare Company, na pódium Heřmánkovy scény hlavně hravost. Statické čtení textu nehrozí, tohle má švih i vtip.

In The Mood

Vše dobře doplňuje živá hudba, další nejen rozhlasové vstupy (dobová reklama na cigarety) a hlavně možnost vidět, jak vznikají zvuky mluvených her v přímém přenosu. Podobný motiv v této sezoně využilo i Divadlo v Dlouhé v novince Vykřičené domy (recenze zde).

Z herců zaujme Veronika Žilková, záporný Don John Martina Zbrožka i hlavní postavy Lucie Benešové a Romana Zacha. Hravá produkce by se neztratila ani na letních scénách, což je patrné zvláště po vydařeném závěrečném tanci na klasiku In The Mood. A bez zajímavosti není ani fakt, že každou hru lze jako opravdový rozhlasový přenos živě poslouchat na stránkách divadla.