Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The best of Klicpera. Mlynářova opička skládá z klasika novou hru

  9:59aktualizováno  9:59
Stavovské divadlo ovládla barevná fraška, po pražském pódiu defilují roztodivné postavy s roztodivnými jmény. Je tu poslední premiéra sezony, Mlynářova opička.

František Němec a Matyáš Řezníček v Mlynářově opičce | foto: Patrik Borecký

„Teď to právě začíná, ta pletenice okolo mé postavy. Teď začíná boj o nevěsty,“ hlásí v přestávce jedné z posledních zkoušek herečka Martina Preissová, která je spolu s Pavlínou Štorkovou jednou z mála žen v novince. Právě Štorková shlíží na diváky i z plakátu k Mlynářově opičce – vedle neurčitého výrazu zdobí její tvář výrazná ušiska, tedy hlavní poznávací znamení její postavy Marie Pavianny.

„Mně to nevadí. Když mám posloužit nějaké legraci, tak s tím nemám problém,“ hlásí k novince, která má na místě autora vepsáno jméno našeho divadelního klasika V. K. Klicpery. „Hrála jsem zatím Klicperu jenom na škole, ale to bylo celé improvizované, drželi jsme jen jména postav,“ vzpomíná herečka na setkání s klasikem.

Fotogalerie

Zato Preissová si v Národním už v Klicperovi zahrála, konkrétně Ruměnu v Hadriánovi z Římsů. „Těžko jsme se k němu tehdy prokousávali, ale pak jsme se prokousli natolik, že jsme ho měli hrozně rádi. Když se Klicpera udělá dobře, tak to běží jako po másle, ta jeho absurdita a nadsázka je velká,“ přemýšlí.

„Ale hlavně: tohle není Klicpera, to je Šotek,“ dodává v narážce na jméno druhého autora nové hry. Mlynářovu opičku totiž ve výčtu klasikových děl nenajdete, pospojováním různých Klicperových kusů, dialogů a motivů ji vytvořil dramaturg první scény Milan Šotek.

„Hra se rozpadá v dílčí komediální situace a etudy, které by se vždycky měly někde potkat,“ vysvětluje autor, který primárně vycházel z Klicperova Žižkova meče, jeho komediální prvotiny. „A ještě z velké části z téměř neznámé komedie Krása a nekrása. Málokterá věta je tak, jak ji Klicpera napsal, ovšem většinou stačilo jen tak lehce zatřást slovosledem, něco ubrat, aby bylo možné ještě doufat v hlasitý smích,“ doplňuje Šotek, který jako dramaturg cítil, že se Národní divadlo musí ke Klicperovi opět přihlásit.

„Hadrián z Římsů je hodně obnošený a otřepaný ochotnickým divadlem. Myslím, že se Klicperovi křivdí, pokud by se měl hrát jen před ochotnicky malovaným pozadím,“ uvažuje Šotek, který se čtvrteční premiérou Mlynářovy opičky stane jedním z nejmladších autorů uvedených na první scéně.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z vinohradských příprav kusu Peer Gynt
RECENZE: Rock’n’troll. Umaštěný a bezzubý pobuda Brousek budí sympatie

Další vinohradská spolupráce herce Ondřeje Brouska a režiséra Martina Čičváka nabízí divákům moderní pohled na Ibsenovu klasiku Peer Gynt. Náročné představení...  celý článek

Jaromír Nohavica, Kabaret BO! (Lucerna Music Bar, Praha, 18. června 2017)
RECENZE: Za sto procent. Nohavicův Kabaret BO! je čirá radost

Tři muži, dvě hodiny a jeden nekončící proud zábavy. Inteligentní a přitom vrcholně lidové. Takový je Kabaret BO!, s nímž Jaromír Nohavica od loňského roku...  celý článek

Oceňovaná česká tanečnice Miřenka Čechová
Dvě ženy předvádějí kolemjdoucím třicetihodinový taneční maraton

V Praze se koná třicetihodinová taneční performance nazvaná Momentum. Miřenka Čechová plánuje na piazzetě Národního divadla tančit v kuse až do pátečního...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.